Consumentenbond overweegt rechtszaak tegen bedrijf om misleidende cadeaubonnen
De Consumentenbond wil een aanbieder van cadeau- en belevingsbonnen dagvaarden omdat de bonnen misleidend zouden zijn. Het gaat om belevenisbonnen van het bedrijf Wonderbox NL, bedoeld voor bijvoorbeeld een hotelovernachting, saunabezoek of een high tea.
Volgens de Consumentenbond zijn de bonnen moeilijk in te wisselen, is het aantal deelnemende partijen veel beperkter dan wordt beloofd en zitten er allerlei voorwaarden of kosten vast aan het verzilveren van zo'n belevingsbon.
"Soms krijg je alleen korting in plaats van een overnachting", zegt Babs van der Staak van de consumentenorganisatie. "Dat geldt bijvoorbeeld ook voor diners. Of dan staat er: 'deze bon kun je inwisselen bij 700 hotels', maar dan zitten er tientallen in Nederland en heel veel in Zuid-Europa. Maar niemand gaat voor een nachtje naar Zuid-Europa."
Door dat soort voorwaarden maken mensen extra kosten terwijl ze zo'n bon vaak cadeau hebben gekregen. Of de bonnen worden niet ingewisseld, waardoor de geldigheid verloopt.
KlachtenVolgens de bond hebben 150 consumenten zich gemeld met klachten over Wonderbox NL. Zij willen hun geld terug, of een teruggave van de extra kosten die ze hebben gemaakt. Ook willen de consumenten een ruimer aanbod en een eerlijke website.
Volgens Van der Staak is er al eerder contact geweest met Wonderbox NL en heeft het bedrijf toegezegd om bepaalde bonnen uit de handel te nemen. Maar de bond vindt dat niet voldoende en zegt dat er nog steeds veel belevingsbonnen in de winkel worden verkocht waarmee consumenten niet kunnen wat Wonderbox NL belooft.
De Consumentenbond heeft daarom besloten om een sommatiebrief naar het bedrijf te sturen. Ook wil de bond in gesprek met het bedrijf om te zoeken naar een oplossing voor de gedupeerde consumenten. Gebeurt dat niet, dan begint de bond een rechtszaak.
'Koop geen belevenisbon'De bond raadt mensen aan om de belevenisbonnen van Wonderbox NL voorlopig links te laten liggen in de winkel en ervoor te kiezen om geld als cadeau te geven. "Geld verliest zijn waarde niet, je kunt het bij elke winkel besteden en er zitten geen beperkingen aan", aldus Van der Staak.
Wonderbox NL zegt in een reactie aan de NOS teleurgesteld te zijn dat de Consumentenbond nu naar buiten treedt. Volgens het bedrijf zijn er "goede gesprekken gevoerd" met de bond en heeft het zich "open en lerend opgesteld". "Het afgelopen jaar hebben we ingrijpende en aantoonbare veranderingen doorgevoerd om meer transparantie te creëren en aan de verwachtingen van onze Consumenten(bond) te voldoen."
Het bedrijf wil niet reageren op de juridische stappen die de Consumentenbond wil nemen en wacht de sommatiebrief af.