Vrachtwagenfabrikanten mogelijk nog miljarden kwijt aan kartelclaims
Vrachtwagenfabrikanten die betrokken waren bij de grootste kartelzaak in de geschiedenis van de Europese Unie, zijn mogelijk nog miljarden euro's kwijt aan schadeclaims van gedupeerde transportbedrijven. Dat melden persbureaus ANP en Bloomberg. In München begint vandaag een reeks hoorzittingen die geldt als een cruciale fase in de afwikkeling van honderden claims tegen de groep vrachtwagenfabrikanten.
In Duitsland spelen tientallen zaken. Zo hebben spoorbedrijf Deutsche Bahn en het leger claims ingediend. Ook in Nederland benadeelde klanten hebben zich gemeld. Veel van de schadeclaims worden nu in München behandeld.
Verboden prijsafsprakenJarenlang hielden DAF, Volvo/Renault, MAN, Daimler, Iveco en Scania de prijzen kunstmatig hoog, waardoor bedrijven te veel geld betaalden voor nieuwe trucks. Deze groep truckbouwers produceert het leeuwendeel van de middelzware vrachtwagens en zware trucks in Europa.
Vanaf vandaag komen ruim honderd advocaten en deskundigen samen in München voor de hoorzittingen. De rechtszaal is te klein voor alle betrokkenen en daarom is uitgeweken naar een conferentiehal.
Duitsland-correspondent Chiem Balduk:"Het is een complexe zaak die al jaren loopt en zeker nog lang kan duren. Veel benadeelden hopen wel dat er een schikking komt, zodat dit geschil eindelijk een keer ten einde komt en ze verder kunnen. De BGL, de Duitse branchevereniging voor logistiek, zegt bijvoorbeeld dat fabrikanten afhankelijk zijn van een goede relatie met hun klanten. We kunnen maar beter schikken zodat dit voorbij is, klinkt het daar.
Maar vrachtwagenfabrikant Daimler, die destijds de hoogste boete kreeg, zegt dat het zich zal verdedigen tegen wat wordt genoemd ongegronde claims. Het gaat mogelijk om miljarden euro's voor een industrie die het net zoals de auto-industrie al moeilijk heeft. De vrachtwagenfabrikanten verweren zich stevig tegen elke miljoen die ze moeten afstaan aan benadeelden."
In 2016 gaf de Europese Commissie vier van de zes vrachtwagenfabrikanten een boete van 2,9 miljard euro. De Duitse truckbouwer MAN ontliep een boete, omdat het bedrijf het kartel verklikte en meewerkte aan het onderzoek. In 2017 kreeg de Zweedse fabrikant Scania een boete van ruim 880 miljoen euro.