Aggregator

Olieprijs daalt, nog wel zorgen over veiligheid Straat van Hormuz

58 minutes 44 seconds ago

De olieprijzen gaan vanochtend wat omlaag. Dat lijkt een reactie op tekenen van vooruitgang in de gesprekken tussen Iran en de Verenigde Staten om een eind te maken aan de oorlog tussen beide landen.

Een vat Brentolie daalde 2 procent in prijs en kostte in de vroege ochtend 79,01 dollar. Vorige week was er ook een flinke daling, na het ondertekenen van een voorlopig akkoord tussen de twee landen.

Vannacht meldden bemiddelaars Pakistan en Qatar dat de eerste ronde gesprekken was afgerond. De partijen zijn een stappenplan overeengekomen om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen.

De onderhandelingen verliepen aanvankelijk stroef, na berichten dat de Iraanse delegatie de gesprekslocatie had verlaten vanwege het dreigement van Trump dat hij het land opnieuw wilde aanvallen.

Miljoenen vaten

Dit weekend werden er miljoenen vaten olie door de Straat van Hormuz vervoerd, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Dat gebeurde ook nadat Iran had geclaimd de waterweg opnieuw te hebben afgesloten.

Drie zwaarbeladen olietankers, met een gezamenlijke transportcapaciteit van 6 miljoen vaten, stuurden zaterdag signalen uit terwijl ze door de Straat van Hormuz voeren via een route langs de kust van Oman, volgens Bloomberg. Een van die schepen hervatte gisterochtend het uitzenden van automatische signalen nadat de Golf van Oman was bereikt.

Verschillende versies

De Verenigde Staten en Iran presenteren verschillende versies over de status van de belangrijke zeestraat. De Iraanse strijdkrachten hadden zaterdag aangekondigd dat de zeestraat weer dichtgaat vanwege aanvallen op Libanon. De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei juist dat er geen aanwijzingen zijn dat Iran de zeestraat weer afsluit.

Maritieme organisaties waarschuwden deze week voor de veiligheid van een passage door de vaarweg. Zo zijn er zorgen over de aanwezigheid van zeemijnen en drukte in de smalle zeestraat, waar voor de oorlog uitbrak zo'n 120 schepen per dag doorheen gingen. Veel rederijen wachten nog op meer details en veiligheidsgaranties voor ze weer gebruik gaan maken van de Straat van Hormuz.

Drie doden en vijf gewonden bij schietpartij op middelbare school in de Filipijnen

2 hours 17 minutes ago

Bij een schietpartij op een middelbare school in de Filipijnen zijn vanochtend drie mensen gedood, vijf anderen raakten gewond. De politie heeft twee verdachten aangehouden, meldt de politie. Een van hen is een 15-jarige leerling van de school. Beide verdachten waren bewapend met pistolen.

Volgens de politie begon het schieten om 09.00 uur op de San Jose National High School in Tacloban City. Een lokale krant meldt dat een politieofficier zegt dat de schietpartij volgt op pesterijen tegen een van de verdachten, al loopt het officiële onderzoek nog.

De gewonden zijn overgebracht naar het ziekenhuis. Over de identiteit van de slachtoffers is niets bekendgemaakt, eerst wordt de familie ingelicht.

De leerling van de school die is aangehouden, is het verleden ook al in aanraking gekomen met de politie. Om wat voor zaak het toen ging, is niet bekendgemaakt.

Of de andere verdachte ook een leerling van de school is, wordt niet gemeld. De politie roept de inwoners van Tacloban City op om kalm te blijven.

Tientallen gewonden en vermisten bij explosie aardgasterminal Qatar

2 hours 22 minutes ago

Bij een explosie en brand in een aardgasterminal in Qatar zijn zeker 54 mensen gewond geraakt. Ook zijn 18 mensen vermist, melden de Qatarese autoriteiten.

De brand werd veroorzaakt door de ontploffing, meldt persbureau AP. Het complex is verwoest.

De explosie vond zondagavond plaats in de Barzan-fabriek op het industrieterrein Ras Laffan toen werknemers bezig waren om de werkzaamheden in de terminal te hervatten. Het complex raakte in maart flink beschadigd bij een luchtaanval door Iran. Daarvoor was het werk al stilgelegd vanwege aanvallen.

Na de explosie spraken de autoriteiten aanvankelijk over enkele gewonden. Uren later maakte het ministerie van Binnenlandse Zaken veel hogere aantallen slachtoffers bekend.

In de Barzan-fabriek produceert Qatar dagelijks bijna 40 miljoen kubieke meter gas. Het grootste deel van de fabriek is in bezit van Qatar, ExxonMobil heeft ook een klein aandeel.

Huisdieren, oude bruggen en vintage kleding leveren banen op, AI risico

2 hours 37 minutes ago

Er zijn nog altijd meer banen dan mensen die een baan zoeken in Nederland, constateert uitkeringsinstantie UWV. Elk jaar brengt die organisatie in kaart welke beroepen goede kansen op een baan bieden. Nieuw op die lijst zijn dit jaar vintage-verkoper, metselaar en schuldhulpverlener.

"Na de coronapandemie werd de arbeidsmarkt heel krap. In 2023 waren er echt ongekende tekorten", zegt Stef Mollema, arbeidsmarktadviseur bij het UWV. "Dat is afgelopen jaren wel iets afgenomen, maar per saldo is er nog steeds krapte."

Wel zijn de verschillen tussen baankansen groot. Op basis van de vacatures van afgelopen maanden maakt het UWV lijst met banen waar veel vraag naar is en banen waar dat veel minder het geval is.

AI vervangt

Kunstmatige intelligentie leidt tot afnemende baankansen bij veel beroepen. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld al het geval bij grafisch vormgevers, vertalers en tekstschrijvers. Nu zijn ook de kansen voor mensen in de reclamewereld afgenomen, net als bij de klantenservice, waar chatbots mensen vervangen.

"We raden nu af om dit soort beroepen je heil te zoeken", zegt Mollema. "Voor in de toekomst zijn daar door de verdere ontwikkeling van AI echt slechte baankansen."

Hoewel AI dus al banen vervangt in sommige beroepen, denkt Mollema niet dat AI de gehele krapte wegpoetst.

Huisdieren en oude bruggen

Andere maatschappelijke veranderingen zorgen juist voor extra banen. "Door de aantrekkende nieuwbouw, het uitbreiden van het elektriciteitsnet en het noodzakelijk onderhoud van bruggen en wegen zijn beroepen als metselaar, wegenbouwmachinist en hulpkracht in de bouw kansrijk geworden", zegt Mollema.

Doordat tijdens corona veel mensen een huisdier namen, hebben dierenartsen en dierenwinkels het nu druk, stelt het UWV. "Dat betekent ook goede baankansen voor dierenartsenassistenten" Door de toename van problematische schulden is er ook een tekort aan schuldhulpverleners.

Een ander opvallend beroep op de kansenlijst is verkoper in een vintagewinkel. "Het tweedehands segment is erg populair geworden", zegt Mollema. "Overal poppen 'vintage stores' op. Daardoor zijn er goede kansen voor verkoopmedewerkers van tweedehandsartikelen."

Blijvertjes

Veel beroepen zijn al jarenlang kansrijk. Mollema: "De verwachting is dat veel van deze beroepen dat ook nog blijven. Het gaat bijvoorbeeld vaak om beroepen in de bouw, het transport, de zorg en de horeca."

Wekdienst 22/6: Coronaverhoren over onderwijs en jongeren • Argentinië in actie op WK voetbal

3 hours 31 minutes ago

Goedemorgen! De parlementaire enquêtecommissie Corona ondervraagt voormalig OMT-lid en kinderarts Károly Illy en oud-onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. Op het WK voetbal treft regerend wereldkampioen Argentinië Oostenrijk.

Eerst het weer: het is zonnig en droog, met maxima tussen 24 graden in het noorden en ruim 31 graden in het zuiden. De komende dagen wordt het heet, met iedere dag temperaturen van meer dan 30 graden.

Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

De eerste ronde van de onderhandelingen in Zwitserland tussen de VS en Iran zit erop. Bemiddelaars Pakistan en Qatar melden dat er een stappenplan is gemaakt om binnen zestig dagen tot een definitief akkoord te komen.

Ook is afgesproken dat er een directe communicatielijn komt om incidenten en miscommunicatie rond scheepvaart in de Straat van Hormuz te voorkomen. De gesprekken in Zwitserland gaan nu op een lager niveau verder.

Libanon, waar wordt gevochten tussen Israël en Iran-bondgenoot Hezbollah, was bij de gesprekken in Zwitserland een heet hangijzer. Volgens het basisakkoord dat vorige week werd gesloten moet de strijd ook daar stoppen. Dat dat niet meteen gebeurde, leidde tot woede bij Iran. De VS en Iran willen nu samen met Libanon gaan zorgen dat gevechten worden beëindigd. Israël is er niet bij betrokken. De Iraanse minister Araghchi zegt dat in de kwestie-Libanon "grote vooruitgang" is geboekt.

Ander nieuws uit de nacht:

En dan nog even dit:

Kaapverdië heeft opnieuw van zich doen spreken op het WK voetbal. De debutant speelde vannacht gelijk tegen Uruguay (2-2) en is daarmee nog steeds ongeslagen. De eerste wedstrijd tegen Europees kampioen Spanje eindigde in 0-0; een stunt voor het kleine Kaapverdië.

In de samenvatting zie je de goals:

De wedstrijd werd door de Kaapverdische gemeenschap in Rotterdam op de voet gevolgd. Het Kaapverdische team heeft zes spelers die in Nederland zijn geboren. Na afloop ging natuurlijk het dak eraf:

Fijne dag!

Webshops beter toegankelijk voor slechtzienden, maar nog veel werk nodig

3 hours 37 minutes ago

Het is voor mensen met een visuele beperking nog steeds ingewikkeld om online te winkelen. Het gaat wel beter, zegt onderzoeksbureau Level Level, maar niet genoeg. Een jaar na de invoering van een Europese wet slechts twee grote online winkels hun site en app volledig op orde voor slechtziende klanten. Toezichthouder ACM waarschuwt dat binnenkort maatregelen kunnen volgen.

De ACM deed in de winter zelf onderzoek naar de toegankelijkheid voor mensen met een beperking bij honderd webwinkels. Daaruit bleek al dat deze groep klanten bij meer dan de helft van de webshops vastloopt.

Level Level kijkt ieder jaar naar de 300 grootste webwinkels. Uit dat onderzoek blijkt dat weliswaar veel is verbeterd, maar dat consumenten met een beperking vaak nog steeds niet zelfstandig de weg kunnen vinden. Zo zijn veel sites niet goed te gebruiken met een schermlezer, die voorleest wat er op een site te zien is.

Geen keuze, maar plicht

Haast om de webwinkel op orde te krijgen is wel geboden, zegt ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos. "Het is een wettelijke verplichting om een commerciële webwinkel toegankelijk te maken."

De ACM is bij tien grote webwinkels met de grootste toegankelijkheidsproblemen langsgegaan om uit te leggen wat er verbeterd moet worden. Over drie maanden doet de toezichthouder een nieuwe test. Wie dan nog niet voldoet, riskeert een boete.

'Groot doolhof'

Martine Baadenhuijsen was erbij toen de ACM bij de slecht aangepaste webshops op bezoek ging. Meer dan licht en donker ziet zij niet. "Maar ook ik wil online kunnen zien hoe laat de zwemles van mijn kinderen is, welke cijfers zij op school halen en mijn bankzaken doen", vertelt zij over het belang van toegankelijke websites.

Baadenhuijsen gebruikt een spraak-assistent; een technisch hulpmiddel dat alles op de website voorleest. Er zijn ook mensen met een beperking die alleen op een site kunnen manoeuvreren met een toetsenbord, of die last hebben van knipperende beelden, zegt Ridderbos van de ACM.

Voor Baadenhuijsen begint online winkelen vaak met meldingen over cookies: "Die kan ik soms niet eens wegklikken. Daarna moet ik proberen een overzicht van de homepagina te krijgen. Wat staat waar?"

Hiervoor is vooral een duidelijke structuur van de website of app belangrijk, zegt Baadenhuijsen. "Ik moet bij een website door een groot doolhof. Dat kost meer tijd, dat weet ik. Maar een webshop kan zorgen dat ik door dat doolhof heen kan komen, of dat ik steeds ergens op vastloop."

Waar klik je op?

Wat volgens haar helpt om de weg te kunnen vinden in een webwinkel is een goede indeling met koppen, subkoppen en gewone tekst. En goed aangeven waar je komt als je ergens op klikt. "Vaak staat er bij een product 'Lees meer' als link aangemerkt. Via de spraakassistent hoor ik wel 'Lees meer', maar niet waar je dan terechtkomt."

Baadenhuijsen noemt ook foto's waar je op kunt klikken. Vaak hebben die geen duidelijke beschrijving. Zo zei haar spraakassistent recent 'hard' of 'hart' bij een afbeelding. "De afbeelding was een hartje waarmee je een product in je favorietenlijst kon zetten. Als er stond: 'Zet product in favorietenlijst' was het duidelijk geweest."

Praktijktest

Toezichthouder ACM merkt dat webwinkels hun sites en apps wel toegankelijk willen maken, maar dat ze de noodzakelijke verbeteringen op de verkeerde manier aanpakken. "Het zijn technici die er naar kijken, in plaats van gebruikers", zegt bestuurslid Ridderbos.

"Voor een techneut is het goed als er van de tien belemmeringen zeven zijn opgelost. Maar als je de andere drie niet oplost, dan blijft er in de praktijk nog steeds een grote blokkade voor mensen met een beperking om een bestelling af te ronden."

De ACM roept webwinkels daarom op om hun shop in de praktijk te testen: "Iemand zonder beperking beseft niet hoe ingewikkeld het is om online een bestelling te doen op een website die niet voldoet aan de toegankelijkheidsregels. Kijk daarom of wat je technisch hebt gemaakt ook bruikbaar is."

A27 tussen Gorinchem en Everdingen vier weken dicht

4 hours 38 minutes ago

De snelweg A27 is de komende weken dicht tussen de knooppunten Gorinchem en Everdingen, net onder Utrecht. De weg wordt verbreed.

Sinds 05.00 uur wordt het verkeer van Gorinchem richting Utrecht omgeleid. Volgende week gaat de weg ook in de tegenrichting dicht.

File-top-10

De A27 is een belangrijke noord-zuidverbinding. De snelweg, van 2x2 rijstroken, kan de toegenomen verkeersdrukte al lang niet meer aan. Het traject waar nu wordt gewerkt staat sinds 2022 bovenaan de file-top-10.

De komende weken gaat Rijkswaterstaat de verbreding van de snelweg voorbereiden. Er worden onder meer nieuwe onderdoorgangen gebouwd, een nieuwe op- en afrit aangelegd en een fietsbrug verplaatst.

De afsluiting van de route Gorinchem-Everdingen duurt tot 17 juli. De andere kant op duurt de afsluiting van 29 juni tot 3 augustus. Verkeer wordt omgeleid via de A2 en de A15.

VS en Iran positief na gesprekken in Genève, Libanon blijft heet hangijzer

4 hours 52 minutes ago

De eerste ronde van de onderhandelingen tussen de Verenigde Staten en Iran zit erop. De landen spraken sinds gisterochtend met elkaar in een luxehotel in Zwitserland, onder leiding van bemiddelaars Qatar en Pakistan. Die zeggen dat de gesprekken in een "positieve en constructieve sfeer" zijn gevoerd en dat er "bemoedigende vooruitgang" is geboekt.

Doel is nog steeds om binnen zestig dagen een definitief akkoord te bereiken. Daarvoor is een stappenplan gemaakt, staat in de verklaring van Qatar en Pakistan.

De Amerikaanse delegatie werd aangevoerd door vicepresident Vance, die van Iran door parlementsvoorzitter Ghalibaf en minister van Buitenlandse Zaken Araghchi. Lagere onderhandelaars blijven nog de hele week in Zwitserland om verder te praten en de eerste gemaakte afspraken uit te werken.

Communicatiekanalen

Zo is een communicatiekanaal opgezet tussen de VS en Iran om incidenten en miscommunicatie rond scheepvaart in de Straat van Hormuz te voorkomen. Ook gaan beide landen er met Libanon op toezien dat de militaire acties in dat land stoppen. Dat is afgesproken in het basisakkoord dat de VS en Iran vorige week tekenden. Israël, dat in Libanon oorlog voert tegen Irans bondgenoot Hezbollah, was daar niet bij betrokken en zit ook niet in het 'deëscalatiemechanisme' dat wordt opgezet.

Van een terugtrekking van Israël uit Zuid-Libanon is vooralsnog geen sprake. Netanyahu herhaalde gisteren nogmaals dat Israëlische troepen in Zuid-Libanon zullen blijven "zolang dat nodig is om de inwoners van het noorden en alle burgers van Israël te beschermen". Ook Hezbollah heeft geweigerd de aanvallen stop te zetten zolang Israël dat niet doet.

Hezbollah-leider Qassem noemde in een televisietoespraak Israël een agressor die moet vertrekken en wees erop dat Hezbollah samenwerkt met het Libanese nationale leger. "Het is onmogelijk dat Israëlische troepen op Libanese bodem blijven", zei hij.

De Iraanse minister Araghchi zegt dat er wat hem betreft grote vooruitgang is geboekt bij het beëindigen van de oorlog in Libanon. Op X noemt hij het overlegorgaan dat daarop moet toezien "de eerste echte test". Araghchi zegt verder dat de Amerikaanse blokkade van Iraanse havens is opgeheven en dat een deel van de bevroren Iraanse tegoeden is vrijgegeven.

Door de VS is nog niets gezegd over de voortgang van de onderhandelingen.

Libanon heet hangijzer

Gisteren stond de oorlog in Libanon bovenaan de agenda van de onderhandelaars. Iran was kwaad dat de gevechten daar doorgingen. De start van de onderhandelingen, die gepland stond voor vrijdag, werd daarom uitgesteld en de Straat van Hormuz ging opnieuw dicht.

President Trump dreigde vanuit de VS met aanvallen op Iran als dat land niet "de rijkelijk betaalde marionetten in Libanon" in bedwang zou houden. Daarmee doelde hij op Hezbollah. Een Iraans persbureau schreef dat Iraanse onderhandelaars zich uit protest terugtrokken en bezonnen op een reactie, maar volgens andere bronnen werd er gewoon verder gepraat.

De olieprijzen zakten als reactie op de gesprekken vanochtend. Vorige week was er ook een flinke daling, na het ondertekenen van een voorlopig akkoord tussen de twee landen.

Nipte voorsprong voor Trump-lieveling bij presidentsverkiezingen Colombia

6 hours 28 minutes ago

De presidentsverkiezingen in Colombia lijken te zijn gewonnen door de rechtse kandidaat Abelardo de la Espriella. Die wordt gesteund door de Amerikaanse president Trump en staat voor een heel andere koers dan scheidend president Petro, met een keiharde aanpak van criminaliteit en minder migratie.

De la Espriella heeft in de beslissende ronde 49,7 procent van de stemmen gekregen. Zijn linkse tegenkandidaat Iván Cepeda staat op 48,7 procent. Die had beloofd het beleid van Petro voort te zetten.

Helemaal definitief is de overwinning van De la Espriella niet. Het duurt waarschijnlijk nog een paar dagen voordat een officiële uitslag wordt vastgesteld. Cepeda heeft al gezegd dat hij de tellingen van tienduizenden stembureaus wil aanvechten.

El Tigre

De rechts-populist De la Espriella is nieuw in de politiek. Hiervoor was hij advocaat en zakenman. Zijn bijnaam is El Tigre, de tijger. De 47-jarige politicus heeft ook de Amerikaanse nationaliteit.

In de campagne beloofde De la Espriella de deuren te sluiten voor migranten en criminaliteit keihard aan te pakken. Hij wil tien mega-gevangenissen bouwen, naar het veelbesproken voorbeeld van president Bukele van El Salvador.

Ook wil hij meer geweld inzetten tegen drugskartels en guerillagroepen. Onder president Petro werden juist vredesonderhandelingen gevoerd met zulke groepen. Belastingen moeten van De la Espriella omlaag en de overheid moet worden verkleind.

De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio heeft De la Espriella gefeliciteerd. Op X zegt Rubio dat hij uitkijkt naar samenwerking en dat de beste dagen voor Colombia eraan komen. Ook president Milei van Argentinië heeft De la Espriella al gefeliciteerd.

Duizenden Tsjechen bij solidariteitsactie voor publieke omroep

7 hours 50 minutes ago

In Praag hebben duizenden mensen hun steun betuigd aan de Tsjechische publieke omroep. De regering van de rechts-populistische premier Babis wil bezuinigen op de omroep door een ander financieringsmodel in te voeren. Betogers zijn daar bezorgd en boos over.

De Tsjechische regering wil af van het kijk- en luistergeld waarmee de publieke omroep nu wordt betaald. In plaats daarvan moet de omroep straks geld uit de staatskas krijgen. Babis zegt dat het bedrag ten opzichte van nu omlaag kan. Er komt volgens hem geen politieke bemoeienis, maar dat gelooft lang niet iedereen.

Gisteren verzamelden zich enkele duizenden mensen bij het hoofdkantoor van de Tsjechische televisiezender CT. Op borden en spandoeken stonden teksten als "vrije media voor een vrije maatschappij" en "voor altijd Tsjechische televisie". De organisatoren waarschuwen dat de omroep een spreekbuis van de regering kan worden als de plannen doorgaan.

Acties door personeel

De kabinetsplannen zouden grote gevolgen hebben voor de publieke televisie (CT) en radio (CRO) in Tsjechië. Die zeggen dat 450 tot 700 banen op de tocht staan als de nieuwe financieringsopzet wordt ingevoerd zoals gepland. Er werken ruim 4000 mensen bij de publieke zenders.

Medewerkers van CT toonden vanuit hun kantoor een spandoek aan de demonstranten met de tekst "we danken jullie". Het personeel houdt vandaag acties tegen de kabinetsplannen.

Babis werd in december voor de tweede keer beëdigd als premier van Tsjechië. Hij wordt gezien als bondgenoot van de Amerikaanse president Trump en de Hongaarse oud-premier Orbán. Tegenstanders van Babis zijn bang dat Tsjechië het pad van Orbán volgt. Die holde als premier van Hongarije (2010-2026) de rechtsstaat uit en zette de publieke omroep naar zijn hand.

Babis regeert met twee uiterst rechtse partijen. In hun coalitieakkoord spraken ze al af om de financiering van de publieke omroep aan te pakken. Dit en andere plannen leidden dit voorjaar tot meerdere grote anti-regeringsdemonstraties.

Hackaday Links: June 21, 2026

8 hours 37 minutes ago
Today marks the summer solstice, the longest day of the year and the start of astronomical summer in the Northern Hemisphere. This doesn’t really have much to do with hacking …read more
Tom Nardi

Militair vliegtuig neergestort in Bolivia, zes doden

11 hours 22 minutes ago

In Bolivia is een militair toestel neergestort. Alle zes inzittenden zijn om het leven gekomen. Het Boliviaanse ministerie van Defensie zegt dat het om vier militairen en twee burgers gaat.

Het vliegtuig was vanochtend lokale tijd opgestegen vanaf een luchthaven in de bestuurlijke hoofdstad La Paz voor een vlucht naar Cochabamba in Centraal-Bolivia. Halverwege de vlucht ging het contact met de luchtverkeersleiding verloren, meldt de Boliviaanse krant El Deber.

Hierna werd een zoekactie op touw gezet. Het neergestorte toestel werd in een bergachtig gebied gevonden.

Volgens het ministerie van Defensie ging het om een ondersteuningsvlucht om hulp en transport te bieden. De afgelopen weken werd het toestel als gevolg van wegblokkades ingezet om kinderen met kanker naar behandelcentra te vervoeren.

Wegblokkades

In het Zuid-Amerikaanse land blokkeren betogers al wekenlang wegen uit protest tegen het besluit van president Paz om brandstofsubsidies af te schaffen. Gisteren riep Paz de noodtoestand uit waardoor hij meer bevoegdheden heeft om de openbare orde te herstellen.

Periode met extreme hitte in Europa, met belangrijke rol voor klimaatverandering

12 hours 21 minutes ago

We staan aan het begin van een bijzondere klimaatgebeurtenis in Europa. Een groot deel van het continent heeft te maken met een periode van extreme hitte, die zich kan gaan meten met de grote hittegolven uit 2003, 2006, 2019, 2022, 2023 en 2024.

Voor grote delen van Frankrijk en Spanje is al code rood afgekondigd. Volgens wetenschappers hangen de extreme temperaturen samen met klimaatverandering: tussen langdurige en extreme hitte en de opwarming van de aarde is een heel sterk verband.

Verband hitte en klimaatverandering

Klimaatwetenschappers kunnen tegenwoordig bij extreme weersgebeurtenissen vaststellen in hoeverre deze ook hadden plaatsgevonden als de wereld niet was opgewarmd door het gebruik van fossiele brandstoffen. Uit onderzoek blijkt dat niet alle extreme weer komt door de opwarming van de aarde. Op extreme hitte heeft de opwarming wél een sterke invloed.

Dat komt doordat klimaatverandering de kans op en de intensiteit van hittegolven veel groter heeft gemaakt. Hittegolven zijn tegenwoordig warmer en duren langer.

Een hittegolf die vroeger eens in de tien jaar zou plaatsvinden, komt tegenwoordig om de drie jaar voor, en is bovendien ruim een graad warmer. Extreme hittegolven die vroeger eens in de vijftig jaar plaatsvonden, komen nu iedere 11 jaar voor, en zijn gemiddeld 1,2 graden warmer.

Temperatuurrecords in Europa

Dat uit zich deze week in Europa: in Frankrijk worden temperatuurrecords voor juni verwacht. In delen van het land werd het vandaag 41 graden, en er staat voor een recordaantal departementen code rood voor hitte uit.

Er werden sportwedstrijden en evenementen afgelast en er kwam een alcoholverbod tijdens de jaarlijkse feestdag Fête de la Musique (muziekfeest). Morgen wordt het 40 tot 42 graden en ook in dagen daarna blijft het in Frankrijk ongekend warm.

In een groot deel van Engeland was het vandaag 35 graden en dat wordt het morgen en dinsdag ook, met kans op records voor de maand juni. In het zuiden van Duitsland worden temperaturen tot 38 graden verwacht, net als in de Alpenlanden.

In Spanje staan uitgebreide waarschuwingen uit voor de komende week, met temperaturen in een groot deel van het land van 40 graden of meer. Zeker in noordelijke provincies als Navarra en Baskenland is dat zeer uitzonderlijk voor juni.

Zo probeerden mensen af te koelen in de extreme temperaturen:

De hitte gaat niet aan ons land voorbij. Morgen en dinsdag waait de wind uit het noordoosten. Dat zorgt op de Wadden voor verkoeling, maar in het oosten en zuiden wordt het dan al 30 graden of meer.

Vanaf woensdag draait de wind naar het zuidoosten en komt de toevoer van hete lucht flink op gang, met temperaturen in een groot deel van het land van 32 tot 37 of 38 graden.

We kunnen nog niet spreken van een landelijke hittegolf. Daarvoor moet er een aaneengesloten periode zijn van ten minste vijf dagen boven de 25 graden, waarvan ten minste drie boven de 30.

Voor een hittegolf moet het nog twee keer 30 graden worden in De Bilt. Dat gebeurt woensdag op z'n vroegst, maar mogelijk pas donderdag. Dan mag er gesproken worden van een hittegolf, die dan afgelopen donderdag al is begonnen.

In het zuidoosten van het land is sinds gisteren al sprake van een hittegolf, daar is het nu voor de vierde dag op rij meer dan 30 graden.

Hoe en wanneer de hitte ten einde komt is nog niet zeker, maar het zal niet voor volgend weekend zijn. En de rol van klimaatverandering is duidelijk: zonder de opwarming van de aarde zou het de komende week niet zo warm worden.

Blijdschap, maar ook dubbel gevoel na excuses aan Molukkers: 'Te laat voor onze ouders'

15 hours 52 minutes ago

"Mijn vader en moeder leven niet meer. Het is te laat", zegt een Molukse man over de excuses die premier Jetten vanmiddag namens de Nederlandse regering uitsprak voor de behandeling van de eerste generatie Molukkers die in 1951 naar Nederland kwamen.

"Nog altijd is het historisch onrecht dat de eerste generatie Molukkers is aangedaan, niet duidelijk genoeg erkend en verwoord", zei Jetten in zijn toespraak in Rotterdam voor leden van de Molukse gemeenschap.

Beginstap

Na afloop was er geklap en gejuich in de zaal te horen, maar niet iedereen deed eraan mee. Een man die op 3-jarige leeftijd met zijn ouders naar Nederland kwam, vindt dat de excuses te laat komen. "Onze ouders zijn er niet meer", zegt hij. "Maar de excuses zijn gekomen en daar zijn we blij mee. We gaan werken aan de toekomst."

Een vrouw raakt geëmotioneerd als ze vertelt wat de excuses betekenen. "Ik had gewild dat mijn moeder dit mee had mogen maken, maar ze is drie maanden geleden overleden." Het is een geluid dat meer klinkt in Rotterdam. "Het is mooi dat zoiets wordt gedaan, maar mijn overgrootouders zijn al overleden", zegt een 17-jarige jongen.

Een vrouw is heel blij met de excuses. "Hier wachtten we toch op? Ze zeggen gewoon dat ze fout zitten." Een andere bezoeker beaamt dat de Molukse gemeenschap hierop gewacht heeft. "En nu is het gebeurd, maar het is een beginstap."

De stap van de Nederlandse regering kan ook op goedkeuring rekenen van burgemeesters van gemeenten met een Molukse gemeenschap. Eerder deze maand pleitte burgemeester Manusama van Capelle aan den IJssel bij Jetten voor excuses aan de Molukse gemeenschap. Hij is dankbaar dat de regering nu hiermee is gekomen.

"Wie bereid is verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen geschiedenis, ook wanneer die geschiedenis pijnlijk is, geeft daarmee een krachtig signaal", zegt Manusama, die zelf van Molukse komaf is.

"Excuses dragen bij aan erkenning en hebben daarmee grote betekenis", zegt hij. "Het betekent dat de Nederlandse overheid vandaag ondubbelzinnig uitspreekt dat de behandeling van Molukkers na hun aankomst in Nederland niet rechtvaardig was. Volgens hem is het een boodschap waar generaties Molukkers op hebben gewacht.

Mijlpaal

Burgemeester Schouten van Rotterdam noemt het krachtig dat Jetten excuses heeft aangeboden en spreekt van een "heel bijzonder moment". In de toespraak die ze zelf vanmiddag gaf, herinnerde ze eraan dat beloftes aan de Molukse gemeenschap niet werden nagekomen. "Hoop werd wanhoop."

Burgemeester Marcouch van Arnhem ziet de excuses als een een "mijlpaal" die heel belangrijk is voor de Molukse gemeenschap. "Dit is een begin om verder te gaan met de verwerking en de geschiedenis een plek te geven. Een trauma dat van generatie op generatie is doorgegeven."

Voor CU-Kamerlid Don Ceder zijn de excuses een "historisch markeringspunt". Dinsdag stemde bijna de hele Tweede Kamer voor zijn motie die het kabinet oproept om onafhankelijk onderzoek te doen naar de behandeling van Molukkers in Nederland.

Het doel van het onderzoek is om te "komen tot een proces van erkenning en een passend gebaar dat recht doet aan de gemeenschap en de gemeenschap versterkt." Ceder zegt dat het na de excuses van belang is om het gesprek met elkaar te voeren. "Hierna begint het hoofdstuk waarin je hopelijk ook echt naar elkaar gaat luisteren."

Molukkers in Nederland

Nadat Indonesië in 1945 de onafhankelijkheid had uitgeroepen, vochten Molukse beroepsmilitairen mee in het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Na deze bloedige oorlog wilden de Molukse mannen terugkeren naar hun geboortegrond, maar dat mocht niet van de Indonesische regering.

Begin 1951 besloot Nederland om hen met hun gezin naar Nederland te brengen. Kort daarna werden de militairen ontslagen, ondanks hun jarenlange trouwe dienst. Ze hadden verwacht dat Nederland zich zou inzetten voor een Molukse republiek, onafhankelijk van Indonesië, maar ook daar kwam weinig van terecht.

De behandeling van de eerste generatie Molukkers in Nederland heeft doorgewerkt in latere generaties. In de jaren zeventig van de vorige eeuw probeerden jonge Molukkers met geweld en gijzelingen in Nederland het ideaal van een vrije Molukse republiek naderbij te brengen.

Vrouw verdrinkt in de Waal bij reddingsactie kinderen

16 hours 16 minutes ago

Een 42-jarige vrouw uit Lunteren is vanmiddag verdronken in de Waal bij Ochten. Ze bracht enkele kinderen in veiligheid die bij een krib aan het zwemmen waren. Daarna verdween ze zelf onder water.

Mogelijk werd ze meegetrokken door de stroming.

Een krib is een stenen strekdam in de rivier die ervoor zorgt dat het water goed doorstroomt. Rond een krib is vaak een sterke stroming, waardoor het gevaarlijk is daar te zwemmen.

Drukke scheepvaart

Dat kan zeker het geval zijn als er veel scheepvaart op de rivier is. Grote rivierschepen veroorzaken vaak een sterke zuiging van het water. Ook vanmiddag was er drukke scheepvaart op de rivier.

Niet duidelijk is wat de relatie tussen de vrouw en de kinderen is. Ze zouden wel familie zijn.

Omroep Gelderland schrijft dat rond 13.50 uur alarm werd geslagen toen de vrouw niet meer werd gezien. Hulpdiensten zetten direct een zoekactie op poten.

Daarbij waren onder meer boten, een duikteam en een drone betrokken:

De vermiste vrouw werd na een uur gevonden en uit het water gehaald, zegt een verslaggever ter plaatse. Daarna zijn de hulpdiensten begonnen met reanimeren, maar dat mocht niet meer baten.

Hittegolf treft Europa, mogelijk "warmste dag ooit" in Frankrijk morgen

16 hours 18 minutes ago

Een geannuleerde WK-vertoning, gesloten scholen en een alcoholverbod: Frankrijk en Spanje nemen maatregelen voor de hoge temperaturen van dit weekend en de komende dagen. Voor delen van de landen geldt vandaag en morgen code rood.

In Frankrijk, waar de temperaturen vandaag opliepen tot 41 graden, is het code rood in 35 departementen. Daar komen vanaf morgenmiddag nog 14 departementen bij. Volgens het Franse persbureau AFP leven 35 miljoen mensen in een gebied met code rood.

Volgens het Franse weerinstituut kan morgen "de warmste dag ooit gemeten worden in Frankrijk, ongeacht de maand".

Gesloten scholen en geen alcohol op feestdag

Vandaag werden maatregelen ingesteld voor het jaarlijkse Fête de la Musique (muziekfeest). Dat is een Franse feestdag waarbij duizenden concerten worden gegeven op dorpspleinen, in muziekzalen en in clubs.

De Franse overheid stelde een alcoholverbod in voor openbare ruimtes in "rode alarmzones". Ook werd aan organisatoren van evenementen rond het muziekfeest gevraagd het alcoholgebruik te beperken. De overheid wil zo "de hulpdiensten ontlasten en medisch personeel in staat stellen zich te concentreren op de zorg voor de meest kwetsbaren".

Het hoofd van de Franse spoorwegen raadde kwetsbare mensen af om met de trein te reizen tijdens de hittegolf vandaag en aankomende dagen. Sommige treinen werden geannuleerd.

De regio Île-de-France, waar Parijs in ligt, heeft een subsidie van een miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanschaf van airco's en ventilatoren voor plekken waar eindexamens worden gemaakt. Honderden scholen blijven morgen gesloten in Frankrijk.

WK-vertoning afgelast

In Madrid was de publieke vertoning in een fanzone van de WK-wedstrijd tussen Spanje en Saudi-Arabië afgelast. Met temperaturen tot 39 graden, vond de Spaanse voetbalbond het onveilig. De wedstrijd werd vanavond vanaf 18.00 uur gespeeld.

Fans wordt geadviseerd de wedstrijd te bekijken in koelere ruimtes. Meer in het algemeen is het advies "langdurige blootstelling aan de hitte te vermijden". Ook wordt gewaarschuwd voor bosbranden.

In Baskenland, in het noordwesten van Spanje, geldt vandaag code rood.

Meerdere verdrinkingsdoden

In verschillende Europese landen verdronken dit weekend mensen tijdens het zwemmen. In Noordoost-Spanje kwamen drie jongens van 12 en 13 jaar om het leven nadat ze van rotsen in zee waren gesprongen en niet meer terug konden komen door de sterke golven.

In Duitsland worden drie zwemmers vermist nadat ze gingen zwemmen in de Rijn. Op zaterdag verdronk een 23-jarige man in een meer bij Karlsruhe. En in Frankrijk kwam een 17-jarige jongen om nadat hij mee was genomen door de stroming van de rivier de Dordogne.

Temperatuur loopt verder op

Er wordt verwacht dat de temperaturen in Europa morgen verder oplopen. Ook in Engeland en Duitsland worden temperaturen tot ver in de dertig graden verwacht. De hittegolf duurt in ieder geval tot donderdag.