Aggregator

Digitaal tolsysteem in A24 moet duidelijker en toegankelijker, vindt ombudsman

14 hours 48 minutes ago

Het digitale tolsysteem voor de Blankenburgtunnel in de snelweg A24 bij Vlaardingen is voor weggebruikers niet begrijpelijk. En voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, is het ook niet toegankelijk, zegt de Nationale Ombudsman. Hij krijgt er veel klachten over.

De Blankenburgtunnel, officieel de Maasdeltatunnel, verbindt de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. De tunnel is de eerste in Nederland met een elektronisch e-tol systeem, zonder tolpoortjes dus.

Het e-tolsysteem op de A24 is een goed voorbeeld van hoe de gehele digitalisering door de overheid negatief kan uitwerken voor burgers, schrijft de Nationale ombudsman aan de minister.

De weg heeft camera's die de kentekens van alle voertuigen registreren. Weggebruikers kunnen de tolkosten automatisch laten afschrijven of ze moeten binnen 72 uur hun rit online betalen, maar veel mensen doen dat niet.

Dat komt onder meer doordat mensen niet beseffen dat ze op een tolweg rijden en achteraf zelf online moeten betalen. De informatie op de weg daarover is onduidelijk, oordeelt ombudsman Reinier van Zutphen, terwijl dat in de media al verschillende keren aan de orde is geweest.

Minder digitaal vaardig

Volgens Van Zutphen betalen mensen ook niet, omdat ze niet weten hoe dat moet, ze begrijpen het digitale systeem niet. Sinds december vorig jaar verstuurt de overheid een betalingsherinnering met 9 euro administratiekosten. Wie na twee weken nog niet heeft betaald, krijgt daar bovenop een boete.

"Digitalisering kan voordelen hebben, maar de overheid dient terughoudend te zijn met het uitsluitend digitaal aanbieden van haar diensten", schrijft Van Zutphen aan minister Karremans. "Zij moet namelijk toegankelijk zijn voor iedereen, niet alleen voor degenen die digitaal hun weg weten te vinden."

Ook hebben niet alle burgers toegang tot internetbankieren en ze mogen daartoe niet worden gedwongen, vindt de ombudsman. "Door het huidige systeem lopen mensen onterecht het risico op boetes en hoge kosten, waardoor zij in de problemen kunnen komen."

Volgens Van Zutphen moet er daarom ook een papieren alternatief beschikbaar zijn. "Gebeurt dat niet, dan sluit de overheid mensen uit en is zij onvoldoende toegankelijk", stelt hij.

Kosteloze betalingsherinnering

De ombudsman roept minister Karremans van Infrastructuur en Waterstaat op om het tolsysteem begrijpelijk en toegankelijk te maken voor alle burgers. Hij vindt dat daar ook een kosteloze betalingsherinnering bij hoort, om te voorkomen dat burgers worden afgerekend op onduidelijkheid of beperkte vaardigheden.

Camper die door vlonderpad zakte in natuurgebied, kan niet zomaar weg

15 hours 41 minutes ago

Een camper die vorige week door een vlonderpad zakte in het natuurgebied Grolloërveen in Drenthe, blijft daar voorlopig staan. Er is nog geen manier gevonden om het voertuig op een veilige manier weg te halen.

Het ging donderdagavond mis toen de bestuurder van de camper een verkeerde afslag nam en op het vlonderpad terechtkwam. De houten planken die bedoeld zijn voor wandelaars en fietsers, konden het gewicht van de camper niet dragen. Meerdere planken braken doormidden.

Volgens de boswachter waren de kampeerders enorm geschrokken. Ze hebben een boete gekregen omdat ze niet over het pad mochten rijden.

Zwaar materieel

De camper weghalen, blijkt een lastige operatie. "Het vlonderpad is flink beschadigd, maar bij de camper is de boel intact en dat willen we graag zo houden", legt Hans Alting van Staatsbosbeheer bij RTV Drenthe uit. Ook wil de beheerder voorkomen dat brandstof in de natuur lekt.

De locatie maakt het extra lastig. "We staan nu in contact met een bergingsbedrijf om te kijken hoe we de camper daar het beste weg kunnen krijgen. Dat zou nog wel deze hele week kunnen duren. Want we willen ook niet zomaar met zwaar materieel het Grolloërveen in vanwege het kwetsbare veengebied", vertelt Alting.

Het vlonderpad is voorlopig dicht voor wandelaars en fietsers. De populaire wandelroute Sprokkelspoor van 12 kilometer is daardoor niet te bewandelen. "Mensen kunnen die tocht nu maar voor de helft lopen, alleen de korte route is mogelijk."

'Ontvoerders zeiden in brief dat Nancy Guthrie is overleden'

15 hours 56 minutes ago

De ontvoerders van Nancy Guthrie, de moeder van de Amerikaanse televisiepresentatrice Savannah Guthrie, hebben na haar verdwijning een brief gestuurd waarin staat dat de vrouw zou zijn overleden. Dat meldt CNN.

Bronnen binnen de opsporingsdiensten melden aan CNN dat de ontvoerders schreven dat ze Guthrie niet wilden doden, maar dat ze kort na de ontvoering stierf. Deze brief volgde op een eerdere losgeldbrief waarin miljoenen dollars werden geëist.

CNN en de lokale nieuwsafdeling van een televisiestation in Tucson, Arizona, ontvingen beide brieven, maar maakten ze niet openbaar. Op verzoek van de familie en de autoriteiten hielden ze de informatie achter, zodat eventuele toekomstige berichten van de ontvoerders konden worden gecontroleerd op echtheid.

Geen brief over dood

De 84-jarige Nancy Guthrie werd in de nacht van 31 januari op 1 februari uit haar huis ontvoerd in de buurt van Tucson in de staat Arizona. Op 5 februari vroeg Savannah Guthrie in een video gericht aan de ontvoerders om een teken van leven. Een dag later maakten lokale en nationale media bekend dat de losgeldbrieven bij hen waren binnengekomen.

Op 8 februari richtte Savannah Guthrie zich opnieuw tot de ontvoerders. "We hebben jullie bericht ontvangen en we begrijpen het. We smeken jullie nu om onze moeder aan ons terug te geven, zodat we met haar kunnen samenzijn", zei ze toen.

De zaak kwam opnieuw in de belangstelling nadat Harvey Levin, oprichter van entertainmentwebsite TMZ, reageerde op berichten over een brief die aan zijn redactie zou zijn gestuurd. Levin zei dat hij geen brief had ontvangen waarin stond dat Nancy Guthrie dood zou zijn.

Wel zei hij dat TMZ meerdere e-mails had gekregen van iemand die beweerde informatie te hebben over de ontvoerders en de verblijfplaats van Guthrie. Voor die informatie zou één bitcoin zijn gevraagd. Volgens Levin is daarop niet ingegaan.

1 miljoen voor tip

Ruim twintig weken na de verdwijning van Guthrie is nog altijd onduidelijk wat er met haar is gebeurd. De autoriteiten hebben weinig details vrijgegeven over het onderzoek. De sheriff van Pima County heeft gisteren laten weten dat het onderzoek nog loopt.

De familie van Nancy Guthrie heeft een bedrag van 1 miljoen dollar (omgerekend bijna 850.000 euro) uitgeloofd voor de tip die leidt tot de vondst van de vrouw.

Na bemoeienis Trump lijkt ook Colombia een bondgenoot als president te krijgen

17 hours 9 minutes ago

De Amerikaanse president Trump heeft Abelardo de la Espriella gefeliciteerd, de nationalistische advocaat die volgens een eerste snelle telling is gekozen tot president van Colombia. Ook uit andere landen, met vooral rechtse leiders, kreeg De la Espriella gelukwensen.

Het duurt waarschijnlijk nog een paar dagen voordat de officiële uitslag wordt vastgesteld, maar Trump heeft al gezegd dat hij ernaar uitkijkt om samen een sterke relatie tussen de VS en Colombia op te bouwen.

Tot voor kort kenden de Colombianen Abelardo de la Espriella (47) vooral als flamboyante miljonair en zakenman. En als een bekend strafrechtadvocaat met omstreden cliënten, zoals de vorig jaar veroordeelde oud-president Alvaro Uribe die banden had met gewelddadige paramilitairen in de jaren 90.

In korte tijd is 'El Tigre' (de Tijger), zoals hij zichzelf graag noemt, doorgedrongen tot het centrum van de politieke macht in Colombia. Dit weekend lukte het hem de meeste stemmen binnen te slepen bij de beslissende ronde van de presidentverkiezingen in Colombia.

Met een piepkleine marge van een procentpunt en zonder dat de uitslag officieel geldig is verklaard en bekrachtigd, vierde de ultrarechtse De la Espriella volop feest met zijn aanhangers.

Steeds meer geweld

De la Espriella profileert zich als een radicaal-rechtse leider en als iemand die buiten de gevestigde politiek staat. Als een buitenstaander die met populistische en extreme ideeën tijdens zijn verkiezingscampagne beloofde om een rigoureuze oplossing te bieden voor de geweldsspiraal waar Colombia al zo lang in zit.

Na het vredesakkoord van 2016 tussen de guerrillabeweging FARC en de Colombiaanse regering kwam er na vijf decennia een einde aan de slepende en bloedige burgeroorlog in Colombia. Maar de afgelopen jaren bleek het geweld zich desondanks weer te verspreiden en ontstonden er allerlei nieuwe gewapende bewegingen van guerrillastrijders die bij het vredesakkoord hadden geweigerd hun wapens in te leveren.

Ook produceerde Colombia de afgelopen jaren een recordhoeveelheid aan cocaïne. De vraag naar cocaïne vanuit Europa en Amerika blijft stijgen en daarmee ook het drugsgeweld. Vorig jaar werden bijna 15.000 moorden geregistreerd in Colombia. De gewapende groepen in het land hebben meer dan 25.000 actieve leden.

Megagevangenissen

De belofte van de linkse president Petro om met alle gewapende groepen een 'Paz Total' (totale vrede) te sluiten, is mislukt; De la Espriella wil juist een keiharde aanpak.

Zo wil hij minstens tien megagevangenissen in de jungle bouwen om daar guerrillastrijders en drugscriminelen in op te sluiten, naar het voorbeeld van zijn grote idool, president Bukele van El Salvador.

Latijns-Amerikaanse landen kijken met belangstelling naar de harde aanpak van de autoritaire Bukele:

Ook wil hij hogere gevangenisstraffen opleggen en zogeheten 'narcokampen' ontmantelen door ze te bombarderen, zo beloofde hij in zijn campagne. Daarnaast wil hij net als zijn andere politieke voorbeeld, de ultrarechtse president Milei van Argentinië, het omvangrijke overheidsapparaat van Colombia kortwieken en honderdduizenden ambtenaren ontslaan.

Kortom, hij staat voor beleid dat haaks staat op het sociale beleid dat de huidige president, oud-guerrillastrijder Petro, de afgelopen vier jaar voerde.

Veel Trump-gezinden

De la Espriella zoekt ook de samenwerking met de Verenigde Staten. Hij wil op het gebied van drugsbestrijding nauw samenwerken met Trump, zoals dat voor het vredesakkoord van tien jaar geleden ook gebeurde. De la Espriella steunt dan ook de acties van de VS om vermeende drugsboten in de Caribische zee aan te vallen.

Voor Trump zou de verkiezing van De la Espriella grote extra steun in de regio betekenen. Nu er ook in Colombia waarschijnlijk een ultrarechtse president aan de macht komt, zijn er steeds meer rechtse en Trump-gezinde leiders in Latijns-Amerika.

Dat past precies in het plaatje van hoe Trump zijn invloed in Latijns-Amerika wil uitbreiden en de groeiende macht van China in de regio wil breken.

Later dit jaar zijn er verkiezingen in het grootste land van Latijns-Amerika, Brazilië. De linkse president Lula da Silva neemt het dan op tegen Flavio Bolsonaro, de zoon van de rechtse oud-president Jair Bolsonaro die een gevangenisstraf van ruim twintig jaar uitzit.

De kans is groot dat Trump zich ook dan, net zoals hij deed bij de verkiezingen in Colombia, Argentinië en Honduras, zal bemoeien met de verkiezingen en zijn favoriete kandidaat zal steunen.

In Colombia heeft de linkse kandidaat Iván Cepeda overigens aangekondigd de tellingen van tientallen stembureaus te willen aanvechten. De verwachting is dat nog deze week de officiële en bindende uitslag bekend wordt gemaakt. Op 7 augustus staat de inauguratie van de nieuwe president gepland.

Rickrolling the World Cup

17 hours 26 minutes ago
Sometimes, hacking requires a certain amount of restraint, especially when you find a system woefully unsecured. It would be so easy to play some pranks, but [bobdahacker] chose not to …read more
Navarre Bartz

Tieme Heeringa (20) is de jongste wethouder van Nederland

17 hours 30 minutes ago

Terwijl veel twintigers zich afvragen of ze vanavond naar de kroeg gaan, of misschien naar de sportschool, neemt de 20-jarige Tieme Heeringa vandaag plaats in het college van het Friese Dantumadiel. Hij is dan voor zover bekend de jongste wethouder ooit in Nederland.

"De mensen reageren verrast op deze nieuwe stap", vertelt Heeringa. Hij studeert rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen en woont nog thuis. Hij krijgt onderwijs, cultuur en jongeren in zijn portefeuille.

Jonge wethouders zijn zeldzaam: van de bijna duizend wethouders van wie de leeftijd bekend is, is minder dan twee procent jonger dan 30 jaar. Bij de Wethoudersvereniging zijn ze blij met Heeringa. "Jonge bestuurders brengen een ander perspectief mee", zegt directeur Hatte van der Woude.

Petitie

Dat Heeringa op zijn twintigste wethouder wordt, had hij zelf een paar jaar geleden ook niet verwacht. Zijn politieke carrière begon in 2022, toen hij als vierdeklasser samen met een klasgenoot een petitie startte voor nieuwbouw van het Dockinga College in Dokkum.

Zo kwam hij in contact met de Fryske Nasjonale Partij. Hij werd lid omdat die partij zich inzet voor de Friese identiteit en lokale ondernemers. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2025 stond hij op plek 20 van de kandidatenlijst en voerde hij campagne door het hele land.

Voor de gemeenteraadsverkiezingen in Dantumadiel werd hij op zijn negentiende al lijsttrekker. Wethouder worden was toen nog niet aan de orde. "Dat we in de coalitie zouden komen, verraste ons."

Jong zijn als voordeel

Heeringa komt straks terecht in een college met bestuurders die tientallen jaren ouder zijn dan hijzelf. Spannend vindt hij dat niet. "Ik heb met ervaren wethouders heel veel contact. We vullen elkaar aan. Zo weet ik meer wat er onder jongeren speelt en op sociale media."

Volgens hem kan zijn leeftijd juist een voordeel zijn. Hij wil jongeren meer betrekken bij de lokale politiek en ervoor zorgen dat zij zich gehoord voelen. "Een wethouder beslist veel voor jongeren en zij moeten begrijpen wat dit inhoudt."

Van der Woude herkent dat. Doordat jonge bestuurders zelf de problemen van jongeren begrijpen, kunnen zij die groep volgens haar beter vertegenwoordigen.

Omgaan met kritiek

Tegelijkertijd wordt er veel gevraagd van wethouders, ongeacht hun leeftijd. "Ben je bereid om vijftig of zestig uur per week te werken? Je bent veel van huis en veel avonden weg. Je moet heel stevig in je schoenen staan en niet omvallen van kritiek."

Met kritiek denkt Heeringa wel te kunnen omgaan: "Toen ik op mijn negentiende lijsttrekker werd, vonden mensen daar ook wat van. Uiteindelijk heb ik het tegendeel bewezen en ben ik de eerste FNP-wethouder in meer dan tien jaar geworden. Mensen zeggen van alles op Facebook, maar daar kijk ik niet naar."

Volgens Van der Woude is begeleiding belangrijk, zeker voor beginnende wethouders. De Wethoudersvereniging biedt die ondersteuning, maar leeftijd is daarbij niet de belangrijkste factor. "Veel oudere mensen hebben, net als jonge mensen, geen bestuurlijke ervaring. Dat is niet leeftijdsgebonden." Dat beaamt Heeringa: "Er staat geen 20-jarige wethouder, er staat gewoon een wethouder."

Een ander studentenleven

Voor Heeringa zal het wethouderschap ook betekenen dat zijn leven anders wordt dan dat van leeftijdsgenoten. "Mijn vrienden van de universiteit feesten veel en hebben echt een studentenleven."

Dat zijn leven er anders uitziet dan dat van zijn leeftijdsgenoten is hij al langer gewend. ''Voorheen combineerde ik mijn studie met het lijsttrekkerschap en mijn werk als buschauffeur. Nu is mijn team zo leuk dat het vaak niet als werk voelt."

Juist omdat hij de problemen van zijn generatie begrijpt, denkt hij iets toe te kunnen voegen aan het lokale bestuur. Voor Heeringa is dat ook precies de reden dat hij wethouder wilde worden: "Ik wil dat mensen mij makkelijk kunnen bereiken en me kunnen bellen. Ik zal veel op pad zijn. Zoals op de fiets, zodat je mensen tegenkomt."

Wekdienst 23/6: Strafeis tegen genocide-verdachte Rwanda • Nieuwe gesprekken Israël en Libanon

17 hours 42 minutes ago

Goedemorgen! In de rechtbank van Den Haag komt het OM vandaag met de strafeis tegen Eugène N., die wordt verdacht van betrokkenheid bij de genocide van Rwanda in 1994. En in Washington gaan Israël en Libanon opnieuw met elkaar in gesprek.

Eerst het weer: Er zijn enkele wolkenvelden, maar al snel wordt het zonnig. Daarbij loopt het kwik snel op, vanmiddag wordt het maximaal 26 graden aan de noordkust tot 32 graden in het zuiden van het land. Er staat een zwakke tot matige noordoostenwind.

Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

In de Canadese stad Montreal zijn bij een schietpartij drie mensen om het leven gekomen. Het gaat om een politieagent, een burger en de verdachte. Een andere persoon liep lichte verwondingen op en een vrouwelijke politieagent raakte zwaargewond. Zij is in het ziekenhuis maar verkeert niet in levensgevaar, zegt een politiewoordvoerder.

De politie werd om 11.30 uur gebeld door een getuige die schoten hoorde en een wapen uit het raam zag steken in de wijk Côte-des-Neiges in het westen van de stad. De politie kwam vervolgens op deze melding af, waarop een vuurgevecht ontstond waarbij de verdachte werd doodgeschoten. Op beelden is te zien dat de verdachte in een militair uniform levenloos op straat ligt.

In de wijk Côte-des-Neiges zijn veel Joodse winkels en restaurants. Het is niet bekendgemaakt of het dodelijke slachtoffer Joods was.

Ander nieuws uit de nacht: En dan nog even dit:

Wie gaan er op het WK scoren voor Noorwegen, Frankrijk en Argentinië? Als antwoord op die vraag zullen vaak de namen Haaland, Mbappé en Messi worden genoemd. Gisteravond en afgelopen nacht bleek dat weer eens te kloppen.

Voor Messi betekenden zijn twee goals tegen Oostenrijk ook dat hij bovenaan de lijst van WK-topscorers aller tijden staat met 18 goals. Gevolgd door Mbappé met 16 doelpunten. En dan te bedenken dat de knock-outfase nog moet beginnen.

Fijne dag!

Nibud: huishoudens zeggen vaker financieel in de knel te komen

18 hours 13 minutes ago

De financiële situatie van Nederlandse huishoudens gaat achteruit. 38 procent zegt moeilijk rond te komen. Binnen die groep zijn de problemen bij jongvolwassenen in de twintig het grootst, staat in het Nibud-rapport Geldzaken in de praktijk 2026.

Bij de vorige editie, twee jaar geleden, was het aandeel dat aangaf moeilijk rond te komen 32 procent. Ook toen waren er bepaalde groepen die kwetsbaar waren. "Door de jaren heen zien we dat een steeds grotere groep jongvolwassenen moeilijk kan rondkomen", zegt Nibud-directeur Mattias Gijsbertsen.

Bij jongvolwassenen (18 tot en met 30 jaar) groeide het aandeel van 40 procent naar 54 procent. Daarmee ziet het Nibud dat dit een van de groepen is waar de verslechtering het sterkst zichtbaar is.

"We zien ook grote verschillen tussen huurders en kopers en mensen met een vast en met een wisselend inkomen,' zegt Gijsbertsen. In het onderzoek naar financiële gezondheid van consultant Deloitte komen dezelfde kwetsbare groepen naar voren.

Waar mensen het vaakst tegen aanlopen zijn de kosten van kinderen, vervoer, inboedel en de boodschappen. Dat komt omdat deze uitgaven sterk kunnen wisselen en minder vastliggen dan bijvoorbeeld de huur en de hypotheek. Die uitgaven zijn voorspelbaar en worden vaak via vaste incasso's betaald.

"Mensen proberen altijd de vaste lasten te betalen en lopen dan tegen prijsstijgingen aan op andere vlakken", zegt Gijsbertsen. Door de geopolitieke spanningen stijgen de prijzen in de winkels en kosten voor energie.

Huishoudens die aangeven het moeilijk te hebben, komen aanzienlijk vaker geld tekort voor het betalen van uitgaven. Zo heeft 81 procent moeite met het betalen van boodschappen en 78 procent met vervoerskosten en inboedel. Ook de kosten voor zorg zijn een probleem: 77 procent van de huishoudens die moeilijk rondkomen zegt daar moeite meer te hebben.

Koopkracht en betalingsproblemen

Vorig jaar was er nog een lichte koopkrachtstijging te zien bij vrijwel alle huishoudens, toch heeft een groter deel moeite met de kosten van het dagelijks leven. Dat is deels te verklaren doordat koopkrachtcijfers iets zeggen over een gemiddeld huishouden, maar geen rekening houden met persoonlijke omstandigheden en veranderingen daarin. Begin dit jaar werd de verwachte koopkrachtstijging voor 2026 bijgesteld.

Ook meldde het Centraal Planbureau dit voorjaar dat de koopkracht zou dalen als gevolg van de stijgende energieprijzen. Dit kan meewerken in het gevoel van financiële onzekerheid. "Ook de onzekerheid of prijzen die verder stijgen door onzekerheid in het Midden-Oosten dragen hieraan bij", zegt Gijsbertsen.

Maar het blijft niet bij die zorgen, want uit het rapport blijkt dat mensen ook vaker betalingsproblemen hebben. 25 procent van de huishoudens geeft aan dat zij dit jaar rekeningen niet hebben kunnen betalen. Twee jaar geleden ging dat nog om 17 procent. Andere betalingsproblemen zoals rood staan en het treffen van een betalingsregeling komen relatief ook vaak voor.

Spaargeld

Huishoudens die wel uitkomen met hun geld, kunnen in tijden van krapte op hun spaargeld rekenen. Tegelijkertijd hebben veel huishoudens het gevoel dat ze niet genoeg geld hebben voor als er iets gebeurt. Denk daarbij aan ingrijpende gebeurtenissen zoals een scheiding, het verlies van werk en ziekte.

"Dat gevoel klopt wel, want bijna een derde van de huishoudens heeft 2500 euro of minder op de spaarrekening en bijna een kwart heeft zelfs minder dan 1000 euro" zegt Gijsbertsen. "En daar kan je niet veel klappen mee opvangen."

Volgens de Nibud-directeur zijn er veel uitdagingen die niet alleen gaan over inkomen maar ook over de uitgaven, zoals hoge vaste lasten en het gebrek aan betaalbare huisvesting voor jongvolwassenen. "De dringende vraag is met welke structurele oplossingen huishoudens hieruit kunnen gaan komen."

Grote brand in bedrijfspand in Den Hoorn onder controle, deel van gebouw verwoest

20 hours 51 minutes ago

In een pand op een bedrijventerrein in het Zuid-Hollandse Den Hoorn heeft vannacht een zeer grote brand gewoed. Een groot deel van het bedrijfsgebouw is door het vuur verwoest, meldt de veiligheidsregio. "Het ziet ernaar uit dat het het pand niet meer te redden is", zegt een woordvoerder.

De brand is volgens de veiligheidscontrole inmiddels onder controle. Het pand wordt met een een sloopkraan opengemaakt om de laatste brandhaarden te blussen.

Van het gebouw waar de brand woedde is bijna niets meer over:

Het is nog niet duidelijk hoe de brand is ontstaan. De brandweer kreeg rond 02.00 uur melding over de brand in het gebouw van een bedrijf dat mechanische skibanen ontwikkelt. Daarop rukte de brandweer uit met onder meer zes bluswagens en twee hoogwerkers.

Brandweermensen vanuit de hele regio waren bezig de brand te blussen. Ze probeerden te voorkomen dat het vuur oversloeg op andere panden op het bedrijventerrein, wat lijkt te zijn gelukt. Voor zover bekend was er niemand in het pand aanwezig toen de brand uitbrak.

De snelweg A4 was vanwege de rook die vrijkomt bij de brand in beide richtingen enige tijd afgesloten. Volgens een regionaal persbureau trokken zwarte rookwolken richting het Westland.

Drie doden en twee gewonden bij schietpartij in Canadese stad Montreal

21 hours 37 minutes ago

In de Canadese stad Montreal zijn bij een schietpartij drie mensen om het leven gekomen. Het gaat om een politieagent, een burger en de verdachte. Een andere persoon liep lichte verwondingen op en een vrouwelijke politieagent raakte zwaargewond. Zij is in het ziekenhuis maar verkeert niet in levensgevaar, zegt een politiewoordvoerder.

De politie werd om 11.30 uur gebeld door een getuige die schoten hoorde en een wapen uit het raam zag steken in de wijk Côte-des-Neiges in het westen van de stad. De politie kwam vervolgens op deze melding af, waarop een vuurgevecht ontstond waarbij de verdachte werd doodgeschoten. Op beelden is te zien dat de verdachte in een militair uniform levenloos op straat ligt.

In de wijk Côte-des-Neiges zijn veel Joodse winkels en restaurants. Het is niet bekendgemaakt of het dodelijke slachtoffer Joods was.

Tragedie

Online gaan meerdere video's van het incident rond. Daarop is te zien dat er meerdere schoten klinken, waarna een van de agenten op de grond ligt. Degene die dat filmde roept vervolgens "Hij is geraakt, hij is geraakt", schrijft nieuwzender CBC.

Volgens politiechef Fady Dagher is het voor het eerst sinds 24 jaar dat een politieagent in Montreal bij het werk is omgekomen. Hij noemt de beschieting "een tragedie, een nachtmerrie".

Op een van deze video's zou te zien zijn dat een agent richting een burger schiet. De politiechef wil niet speculeren over wat daar gebeurd is zolang het onderzoek loopt.

Incel-beweging

Hij zegt dat de verdachte in zijn eentje opereerde. Over een motief is niets bekendgemaakt, maar Canadese media melden dat de verdachte mogelijk uit de incel-beweging kwam. Dat zijn zogenoemde involuntary celibates, personen die geen seks hebben maar dat wel willen. De incel-beweging is een uit het internet ontsproten subcultuur die zich kenmerkt door vrouwenhaat en gewelddadige fantasieën, zoals over verkrachtingen.

De verdachte zou een tekst hebben verspreid waarin hij uitingen van vrouwenhaat doet en oproept tot geweld tegen de politie. Radio-Canada zegt de tekst bewust niet te delen.

Het is niet voor het eerst dat een gewelddadige aanslag in Canada wordt gelinkt aan de incel-beweging. In 2018 kwamen tien mensen om het leven toen een busje inreed op voetgangers in de stad Toronto. De aanslagpleger bleek zichzelf incel te noemen en had vlak voor de aanslag op sociale media geschreven dat "de incel rebellion was begonnen".

'Diep geschokt'

De Canadese premier Carney is diep geschokt door de schietpartij, zegt hij op X. "Mijn gedachten zijn bij de slachtoffers, hun dierbaren, de hulpverleners en de hele gemeenschap van Côte-des-Neiges." In de stad Montreál en de provincie Quebec, waar de stad onder valt, wordt de vlag halfstok gehangen.

Vanwege de politieoperatie werd tijdelijk een noodwaarschuwing gegeven. Een deel van de stad was afgesloten en het openbaar vervoer werd deels stilgelegd. Ook moesten mensen binnenblijven. Rond 15.00 uur werd de waarschuwing weer ingetrokken.

Muziekproducent Clive Davis, die Whitney Houston ontdekte, op 94-jarige leeftijd overleden

23 hours 49 minutes ago

De Amerikaanse muziekproducent Clive Davis is op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats New York. Dat heeft zijn familie bekendgemaakt. Davis stond bekend als "de man met het gouden oor" omdat hij een groot aantal wereldberoemde artiesten heeft ontdekt en gecontracteerd.

Zo bracht hij muziek uit van artiesten zoals Bruce Springsteen, Aretha Franklin, Santana, Earth Wind & Fire, Alicia Keys en Whitney Houston. Ook stond hij bekend als iemand die in het slop geraakte carrières van artiesten nieuw leven wist in te blazen.

Artiesten die met hem hebben gewerkt reageren met verdriet op zijn overlijden. "Clive was een visionair die dromen heeft veranderd in realiteit", zegt zangeres Alicia Keys. Bruce Springsteen stelt dat Davis "zijn leven heeft veranderd" toen hij de artiest op 22-jarige leeftijd een contract gaf

Platenlabels

Davis werd geboren in Brooklyn in New York en studeerde rechten aan de Harvard Universiteit. Na zijn studie werkte hij als advocaat bij een klein kantoor, waarna hij van baan veranderde en ging werken voor platenmaatschappij CBS records. Vanaf 1967 gaf hij leiding aan dat bedrijf, waar hij onder anderen Janis Joplin en Bruce Springsteen, Santana en Billy Joel contracteerde.

In 1973 werd hij bij Columbia ontslagen, omdat hij geld van het bedrijf zou hebben gebruikt voor de aankoop van drugs. Ook zou hij de bar mitswa-viering van zijn zoon en de renovatie van zijn appartement hebben bekostigd met geld van het platenlabel.

Een jaar daarna richtte hij zijn eigen platenmaatschappij op, waar hij onder anderen Patti Smith, Aretha Franklin, Milli Vanilli en Alicia Keys onderbracht. Later in zijn carrière begon hij samen met Sean "Puffy" Combs het label Bad Boy Records, waar onder anderen rappers Notorious B.I.G. en Graig Mack zich bij aansloten.

In 2000 begon hij nogmaals een platenlabel genaamd J Records, dat werd overgenomen door RCA Music Group, waar Davis CEO werd. In 2008 werd hij creatief directeur bij Sony Music, waar hij tot zijn dood aanbleef.

Whitney Houston

Davis stond ook bekend als de ontdekker van verschillende artiesten, zoals Alicia Keys en Whitney Houston. Laatstgenoemde had hij ontdekt in een nachtclub in New York, waarop hij haar een contract aanbood. Daarop groeide ze uit tot een van de bestverkopende artiesten ooit. Hij was ook producent van de film Whitney Houston: I Wanna Dance With Somebody. In deze biografische film werd Davis gespeeld door acteur Stanley Tucci.

Als producer won Davis in 2000, 2006 en 2009 met verschillende artiesten Grammy Awards, een prestigieuze muziekprijs. Hij is ook opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame in de categorie niet-uitvoerende artiesten.

In 2021 werd bij hem de ziekte van Bell vastgesteld, een aandoening waarbij de aangezichtsspieren plotseling verlammen. Enkele weken geleden lag de 94-jarige nog in het ziekenhuis met luchtwegproblemen. Het is onduidelijk of de gevolgen van deze problemen de oorzaak zijn van Davis' overlijden.

VN: situatie in Myanmar verslechtert door gebrek aan hulp en bombardementen leger

1 day 2 hours ago

Het Myanmarese leger heeft in zes maanden tijd meer dan 700 burgerdoden veroorzaakt. Dat melden de Verenigde Naties in een nieuw rapport. Daarnaast is het leed van miljoenen Myanmarezen verergerd door de verminderde humanitaire hulp in het land, onder meer door militaire blokkades en internationale bezuinigingen.

De meeste burgerdoden, zeker 476, vielen door luchtaanvallen concluderen de onderzoekers. Zo viel het leger in oktober vorig jaar een boeddhistisch festival aan, waarbij tientallen doden vielen.

In december werd een theehuis gebombardeerd. Mensen waren daar samengekomen om naar een voetbalwedstrijd te kijken. Zeker negentien mensen werden gedood en twintig anderen raakten gewond.

Verkiezingen

De VN heeft voor dit rapport naar de periode tussen augustus jongsleden en januari dit jaar gekeken. In die periode werden er verkiezingen aangekondigd en gehouden door het leger.

De stembusgang bij die verkiezingen was allesbehalve eerlijk of vrij, want veel mensen konden door de jarenlange burgeroorlog niet eens hun stem uitbrengen. Belangrijke oppositiepartijen werden uitgesloten van de verkiezingen. De USDP, een partij die wordt gesteund door het leger, kwam als winnaar uit de bus.

In april dit jaar werd de voormalige junta-leider Min Aung Hlaing door het parlement benoemd als nieuwe president.

Myanmar in de vergetelheid

De afname van de internationale hulp aan de Myanmarese bevolking verergert de moeilijke situatie van de miljoenen mensen alleen maar, waarschuwt het rapport. Zo is er gekort op hulp aan ontheemden, onderwijsinitiatieven en psychosociale hulp. In sommige gevallen is dit zelfs volledig stopgezet.

"Alsof de bevolking van Myanmar nog niet genoeg heeft geleden onder het militaire regime, lijkt het er nu op dat ze door de buitenwereld in de vergetelheid is geraakt", zegt Volker Türk, de VN-commissaris voor de mensenrechten.

"De internationale gemeenschap moet zichzelf eens goed in de spiegel bekijken en zich afvragen: gaan we, na een decennium van verschrikkelijk lijden, de bevolking van Myanmar opnieuw in de steek laten? Het antwoord moet 'nee' zijn", aldus Türk.

Vijf jaar na staatsgreep

In 2021 pleegde het leger in Myanmar een staatsgreep en pakte de toenmalige leider Aung San Suu Kyi op. Haar partij werd opgeheven en zijzelf kreeg meerdere celstraffen opgelegd. Inmiddels is zij onder huisarrest geplaatst.

Sindsdien woedt er een burgeroorlog in het land. De junta treedt hard op tegen het verzet. Door het bombarderen van burgerdoelen wil het leger de bevolking afschrikken en voorkomen dat zij samenwerken met de verzetsgroepen.