Aggregator

Zelensky: Oekraïne dient nieuwe aanvraag voor OESO-lidmaatschap in

18 hours 21 minutes ago

Oekraïne heeft een nieuwe aanvraag ingediend om lid te worden van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). President Zelensky laat dat via een Telegram-bericht weten na een ontmoeting met Mathias Cormann, de secretaris-generaal van de OESO.

De OESO is een internationaal samenwerkingsverband van 38 voornamelijk economisch voortvarende landen, waaronder ook Nederland. Oekraïne werkt met die organisatie al enkele jaren aan hervormingen en wil nu van de status als kandidaat-land naar een volledig lidmaatschap. Dat past binnen het streven om nauwer samen te werken met westerse instellingen.

Oekraïne, dat na de Russische invasie in 2022 in een grootschalige oorlog met Rusland verwikkeld is, werkt actief toe naar Europese integratie. Volgens Kyiv is dat de beste veiligheidsgarantie, zowel voor Oekraïne zelf als voor Europa. Vorige week herhaalde Zelensky de wens om snel lid te worden van de EU.

Aap ontsnapt uit Beekse Bergen en loopt rond in omgeving

19 hours 21 minutes ago

Een mannetjesaap uit Safaripark Beekse Bergen loopt al een aantal dagen vrij rond in de omgeving van het park. De kuifmangabey zou afgelopen weekend zijn ontsnapt.

Het dier is niet gevaarlijk voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerder van het park in Hilvarenbeek aan Omroep Brabant. De kuifmangabeys in het safaripark leven op een eiland. De aap zou mogelijk zaterdag zijn ontsnapt door een gracht over te zwemmen, iets waarvan de dierentuin dacht dat het niet kon.

De aap is meerdere keren gezien in de omgeving van het park. Dinsdag is hij gespot in het dorp Esbeek, een paar kilometer verderop. Een vrouw die haar hond aan het uitlaten was legde de aap vast op video, te zien bij het Brabants Dagblad.

De woordvoerder van het park laat weten dat mensen een nummer op de website kunnen bellen als ze de aap zien. Het dier zelf proberen te vangen of benaderen wordt afgeraden. Beekse Bergen zal het dier proberen te vangen door hem te verdoven.

Ontsnapte cheeta

Het is de tweede ontsnapping in korte tijd in Beekse Bergen. In mei was het park een ochtend lang dicht vanwege een uitgebroken cheeta. Hij bleek zich in een bosachtig terrein op het park op te houden en liet zich niet direct vangen. Een dierenarts wist het dier na enkele uren te verdoven. Het personeel en de dieren in het park zouden niet in gevaar zijn geweest.

Treinverkeer DB in heel Duitsland plat door storing

21 hours 39 minutes ago

In heel Duitsland is het treinverkeer van Deutsche Bahn (DB) gisteravond stilgelegd vanwege een storing in het communicatiesysteem GSM-R. Inmiddels is de dienstregeling hervat, meldt de Duitse spoorwegmaatschappij.

Het kan tot 06.00 uur 's ochtends duren tot de treinen weer volgens planning rijden, aldus DB. Reizigers dienen tot die tijd rekening te houden met "aanzienlijke vertragingen en kortstondige uitval van treinen".

De storing werd om 22.30 uur gemeld door DB. Rond 00.30 uur meldde het Duitse persbureau DPA dat de eerste treinen weer begonnen te rijden.

Systeem

GSM-R is het systeem waarmee machinist en verkeersleiding kunnen communiceren. Ook wordt infrastructuur zoals wissels ermee in de gaten gehouden en stuurt het de borden met reisinformatie op de perrons aan.

Ook in Nederland wordt GSM-R gebruikt.

120.000 kaarten bij Kamer bezorgd om asielkinderen in Nederland te houden

22 hours 10 minutes ago

Kerkasiel Kampen heeft 120.000 handgeschreven kaarten naar de Tweede Kamer gebracht om aandacht te vragen voor honderden kinderen die in Nederland zijn geworteld, maar geen verblijfsvergunning krijgen.

Enkele honderden mensen hadden zich op het Malieveld in Den Haag verzameld voor een manifestatie. Voorgangers van allerlei kerken en bezoekers in witte kleding spraken zich daar uit voor een humaner asielbeleid.

Ze willen dat zo'n 420 kinderen van asielzoekers die mogelijk het land moeten verlaten een verblijfsvergunning krijgen. De kinderen wonen vaak al jaren in Nederland en hebben hier een leven opgebouwd.

De kaarten werden vervolgens met busjes naar de Tweede Kamer gereden en aangeboden aan de commissie Asiel en Migratie.

Kerkasiel Kampen, dat al sinds november 2024 een met uitzetting bedreigd gezin uit Oezbekistan in een kerk herbergt, zette de actie op. "Het is eigenlijk heel erg uit de hand gelopen", zegt Herman Stomphorst van de organisatie tegen RTV Oost. Zo'n zes weken geleden begonnen ze met de oproep voor de zogenoemde steunkaarten.

"We hebben ons punt duidelijk kunnen maken: we willen dat er voor die 420 gewortelde kinderen een goede oplossing komt", zegt predikant Kasper Jager. "Kinderrechten gelden ook voor hen."

Senaat fluit Trump voor het eerst terug over oorlog in Iran

22 hours 29 minutes ago

De Amerikaanse Senaat geeft president Trump voor het eerst een klein beetje tegengas in de oorlog met Iran. In een grotendeels symbolische stemming eiste het Hogerhuis dat Trump toestemming van het Congres vraagt om de oorlog voort te zetten.

Democraten hadden deze wettelijke eis al negen keer eerder voorgelegd aan de Senaat, maar elke keer wist de Republikeinse meerderheid de verklaring weg te stemmen. Doordat er dit keer twee Republikeinen ontbraken, haalde de stemming het wel.

De vaak kritische Republikeinen Bill Cassidy, Susan Collins, Lisa Murkowski en Rand Paul hadden al voor gestemd, de Democraat John Fetterman stemde opnieuw tegen. Doordat de Republikeinen Dave McCormick en Mitch McConnell afwezig waren, werd de resolutie nu met 50 tegen 48 stemmen aangenomen.

Toch geen ijzeren greep?

Deze maand nam het Huis van Afgevaardigden al een soortgelijke verklaring aan, met 215 tegen 208 stemmen. De gevolgen voor de oorlog zullen nu net als toen minimaal zijn, omdat Trump de verklaring gewoon naast zich neer kan leggen.

Toch wordt het gezien als een voorzichtig teken dat de ijzeren grip die de president op zijn partij heeft niet eeuwigdurend is. Al langer wordt er binnen zijn partij gemord over de oorlog tegen Iran en verschillende partijgenoten zetten zelfs openlijk vraagtekens bij de resultaten die Trump claimde na ruim honderd dagen oorlog.

Fractievoorzitter Schumer van de Democraten liet zich daar voor de stemming ook laatdunkend over uit. "Trump heeft Iran alles gegeven: hun terroristenvriendjes, controle over de Straat van Hormuz, hun olie-inkomsten. En wat wij ervoor terugkrijgen, is nog maar de vraag."

Kamer bezorgd over geldgebrek infrastructuur, maar niet eens over oplossingen

22 hours 31 minutes ago

Eind deze week maakt het kabinet bekend welke 'grote knopen' het wil doorhakken om het stikstofprobleem aan te pakken, de natuur te herstellen en meer woningen te bouwen. Daarbij doemt meteen een nieuw vraagstuk op: welke bruggen en wegen kunnen in ons land worden aangelegd of hersteld nu het kabinet miljarden tekortkomt?

In maart schreven de bewindslieden Bertram (CDA) en Karremans (VVD) al een waarschuwingsbrief aan de Kamer. "80 miljard is er nodig", schreven ze, "maar zoveel geld is er niet". De brief ging vergezeld van een oproep aan de Kamer om samen scherpe keuzes te maken. Probleem is wel dat Kamer nog bepaald niet op een lijn zit, bleek in een debat vanavond.

Uit een voorafgaand verstuurd 'afwegingskader' valt op te maken dat onderhoud wat het kabinet voorgaat op nieuwe projecten. En het moet "desnoods maar lelijk zijn", voegde Karremans er in het debat aan toe. Hij komt uit Rotterdam, "dan ga je lelijkheid vanzelf waarderen".

Wat moet als eerste aangepakt?

Grote zorgen hebben partijen in de Kamer allemaal. "Niet normaal", noemt de ChristenUnie het tekort van 80 miljard euro tot 2040. Een meerderheid lijkt het eens met de nadruk op onderhoud, maar plannen voor nieuwe infrastructuur mogen niet zomaar verdwijnen, vindt een deel.

VVD-Kamerlid Bikkers spreekt van een huis waar de kozijnen en tuin veel onderhoud nodig hebben, maar tegelijkertijd het dak lekt en eerst moet. Wat in deze beeldspraak het dak is, leggen partijen verschillend uit.

Zo vindt Pro dat de veiligheid van dijken en waterkeringen voorop moet staan, er een kilometerheffing moet komen en de sterkste schouders meer moeten gaan dragen. De VVD is daar niet voor en pleit gezien de files ook voor nieuwe wegen. "Als het hele land stilstaat, wordt het geld niet verdiend", zegt Bikkers.

BBB en CDA hameren juist weer op de bereikbaarheid van de regio's. PVV-Kamerlid Prickaertz noemt lastenverzwaringen via een kilometerheffing een slecht plan en ziet de oplossing in het weghalen van geld bij ontwikkelingshulp.

Elders naar geld zoeken

Partijen ruziën ook over de oorzaken van het geldtekort. D66 en de PVV jijbakken over wie er wanneer meeregeerde en Pro-Kamerlid De Hoop geeft "rechtse kabinetten met de VVD de schuld". VVD'er Bikkers noemt dat "gezien alle investeringen" een "onterecht verwijt".

SGP-leider Stoffer zou "het verleden ook wel kunnen oprakelen" maar zei "liever vooruit" te willen kijken. Het lijden kan wel eens groot worden en zou een zogenoemde kasschuif, waarbij geld dat voor latere jaren bestemd is nu naar voren wordt gehaald, uitkomst kunnen bieden?

Ook willen onder meer SGP, ChristenUnie en CDA dat Karremans en Bertram naar geld zoeken bij andere departementen, zoals defensie. Het probleem gaat volgens hen immers verder dan de begroting van infrastructuur.

Code zwart?

Is het nu code zwart, wil JA21-Kamerlid Goudzwaard van Karremans weten. Die term neemt Karremans niet over. Keuzes maken doet pijn, zegt hij, maar Kamer en kabinet kunnen samen iets bereiken. Hij roemt het verleden en wat er in ons land allemaal al gebouwd is. Daar "mogen we ook trots op zijn" en gaan we "nu goed voor zorgen".

Na de zomer komen hij en Bertram met een lijst die inzichtelijk maakt wat waar nodig is en wat dat kost, zodat de Kamer kan meedenken. Wat Karremans betreft is het "terug naar de basis: beton, staal en rails".

Het optimisme slaat nog niet bij alle Kamerleden aan. Onder meer de PVV en Pro hebben het idee vandaag niet veel verder gekomen te zijn. De Hoop (Pro) vindt dat er "nog veel open ligt" en had meer urgentie verwacht van Karremans in de zoektocht naar meer geld, bijvoorbeeld door "de deur bij de minister van Financiën plat te lopen".

Ov komt weer op gang na landelijke staking, weinig extra drukte op de weg

23 hours 3 minutes ago

NS heeft vanochtend zijn dienstregeling weer opgestart na een landelijke staking. Vakbonden FNV en CNV hadden trein-, metro- en trampersoneel opgeroepen om tot 08.00 uur vanochtend het werk neer te leggen.

Woordvoerder Kiran Hofker van NS vertelt dat alle treinen klaarstaan om te gaan rijden. "Alleen ons personeel moet natuurlijk ook nog op de juiste plek zien te komen, waardoor misschien niet iedere trein direct om 8 uur heeft kunnen vertrekken. Dus in principe zijn we weer opgestart, maar we raden reizigers wel aan om nog goed de reisplanner te checken."

De stakingsactie was gericht tegen de kabinetsplannen om te bezuinigen op de sociale zekerheid. Daardoor was het op de meeste stations vanochtend stil. Ook op grote stations als Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal reden geen NS-treinen, op enkele sprinters na rondom de luchthaven Schiphol.

Een handjevol mensen strandde op Utrecht Centraal:

Ook vanwege de hitte zijn er dienstregelingen aangepast. Ov-reizigers kunnen daardoor de hele dag te maken krijgen met vertragingen en uitval, maar reizigers lijken daar rekening mee te houden. "Rond het middaguur verwachten we echt volgens de geplande dienstregeling te rijden", zegt Hofker.

Vanwege de hoge temperaturen rijden er de komende dagen sowieso minder treinen op een aantal trajecten:

Met name dubbeldekstreinen zijn gevoelig voor hitte, meldt NS. "Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden."

Bussen

Ook vervoersmaatschappij Connexxion waarschuwde passagiers voor de gevolgen van de staking. Het GVB in Amsterdam en de RET in Rotterdam zijn na 08.00 uur pas gaan rijden. Ook de rest van de ochtend kunnen trams, metro's en bussen later vertrekken dan gepland als gevolg van opstartproblemen. Arriva roept reizigers op rekening te houden met vertraging en uitval tot zeker 09.00 uur.

Op de weg

Op de weg was het niet erg veel drukker dan normaal, meldt de ANWB. Dat had ermee te maken dat het de afgelopen weken al wat minder druk was op de weg, omdat veel mensen zonder schoolgaande kinderen op vakantie zijn.

Toch zet de ANWB extra personeel in vanwege de hitte. Automobilisten worden vaker dan normaal getroffen door pech, van kapotte accu's tot oververhitte banden.

Verdachte van fataal ongeluk Zeeuws-Vlaanderen blijft vastzitten

23 hours 26 minutes ago

De 19-jarige man die wordt verdacht van het veroorzaken van het dodelijke ongeval bij Terhole in Zeeuws-Vlaanderen blijft zeker nog dertig dagen vastzitten. De rechtbank heeft een verzoek afgewezen om de man onder voorwaarden vrij te laten. De kans op herhaling wordt niet uitgesloten.

De uit de gemeente Hulst afkomstige verdachte verscheen vandaag in een besloten zitting in de rechtbank, meldt Omroep Zeeland. Hij wordt verdacht van het aanrijden van een groep schoolkinderen en hun begeleiders van basisschool De Warande uit Axel. Ze waren op de fiets onderweg naar een schoolkamp.

Drie leerlingen en de directeur van basisschool kwamen om het leven. Andere kinderen raakten gewond, drie van hen ernstig. Vandaag werd bekendgemaakt dat één van die drie inmiddels is ontslagen uit het ziekenhuis. De situatie van de twee andere kinderen is stabiel, maar er zijn wel zorgen over hun herstel en revalidatie.

Roekeloos rijden

De advocaat van de verdachte verzocht de rechtbank om de voorlopige hechtenis te schorsen, zodat de man de rechtszaak in vrijheid zou kunnen afwachten. De raadkamer in Middelburg besloot dat de man nog dertig dagen in de cel moet blijven.

Volgens de regionale krant PZC staat in een rapport van de reclassering dat de kans op herhaling niet uitgesloten is en als 'gemiddeld' wordt ingeschat. Het is onduidelijk op basis waarvan de reclassering deze inschatting heeft gemaakt.

Het Openbaar Ministerie verdenkt de man van het veroorzaken van een verkeersongeluk met de dood en zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. Het OM onderzoekt nog of de man aanmerkelijk onvoorzichtig is geweest en roekeloos heeft gereden. Roekeloos rijden wordt gezien als de zwaarste vorm van schuld in het verkeer.

Hittekoepel boven Frankrijk die naar Nederland beweegt: hoe ontstaat zoiets?

23 hours 56 minutes ago

Frankrijk ligt momenteel onder een hittekoepel, een zogenoemde heat dome. Daarin kan warme lucht zich dagenlang ophopen en steeds warmer worden.

Als een hogedrukgebied lang op z'n plaats blijft liggen, dan blijft de lucht onder zo'n koepel gevangen. Het wordt niet vervangen door koudere lucht van elders.

Drie processen zorgen voor een verdere opwarming van de lucht onder een hittekoepel:

In de afbeeldingen hieronder zie je hoe de hittekoepel de komende dagen over Nederland trekt, waardoor het ook bij ons uitzonderlijk warm wordt. Let op de grijze en zwarte kleuren.

Vandaag lag de hittekoepel pal boven Frankrijk, Engeland en Wales. Vanaf morgen ligt-ie ook boven België en Nederland en begint het hier flink op te warmen.

De hittekoepel verplaatst zich langzaam vanwege lichte wind. Boven de Atlantische Oceaan ligt een lagedrukgebied dat de hittekoepel langzaam van zijn plek duwt.

Ook donderdag is het warm en op vrijdag is in ons land de warmste dag. In het weekend beweegt de hete lucht verder richting Duitsland, Denemarken en Polen, waar het tot begin volgende week warm blijft.

Schedels, onderbeen en hart in potje gevonden bij Hongaarse grafrover

1 day ago

In Hongarije is een man opgepakt die een collectie menselijke resten had verzameld. Bij doorzoeking van zijn appartement vond de politie schedels, een compleet onderbeen, een hand en een hart in een potje. Van dat laatste wordt nog onderzocht of het menselijk is.

De politie was de 30-jarige man via een tip op het spoor gekomen. Hij was blijkbaar enthousiast over zijn verzameling en sprak er geregeld over met familie en vrienden. Ook maakte hij foto's van zijn aanwinsten. "Zijn passie was anatomie", zegt de politie.

Via zijn werk als ziekenhuisbroeder zou hij geregeld zijn collectie hebben kunnen uitbreiden. Ook op zijn werk bleek hij nog resten te bewaren. Daarnaast ging hij verlaten begraafplaatsen in Hongarije en Slowakije af.

De man biechtte op dat zijn hobby verderging dan het tentoonstellen van de resten: hij zou ook mensenvlees hebben klaargemaakt en opgegeten. Bovendien trof de politie een masker aan dat uit menselijke huid zou zijn samengesteld, wat doet denken de hoofdpersoon Leatherface uit horrorfilm The Texas Chain Saw Massacre.

Bij de huiszoeking zijn laptops, mobieltjes en andere gegevensdragers in beslag genomen voor onderzoek. Rechercheurs zullen de gevonden lichaamsresten onderzoeken om te kijken waar ze precies vandaan komen.

De politie sluit niet uit dat de man nog voor verdere misdaden zal worden aangeklaagd. Desalniettemin is hij op borgtocht vrijgelaten.

A BIOS For Your ESP32-C6

1 day ago
An old-style PC BIOS served the function of a bootloader in loading the operating system kernel, and of an API in providing a set of standard system calls through which …read more
Jenny List

Tientallen jaren cel voor neerschieten agent bij uitzetcentrum in Texas

1 day ago

Een man die vorig jaar een agent neerschoot bij een uitzetcentrum voor migranten in de Amerikaanse staat Texas, is veroordeeld tot honderd jaar cel. Zeven medestanders kregen ook lange straffen vanwege hulp aan een terrorist, van vijftig tot zeventig jaar.

De 32-jarige Benjamin Song trok vorig jaar op de nationale feestdag 4 juli met een groepje medestanders naar het centrum bij de plaats Alvarado in Texas. Ze zouden daar hebben willen protesteren tegen het harde immigratiebeleid van de Amerikaanse president Trump.

De groep stak vuurwerk af en spoot graffiti op auto's en een controlepost bij het centrum.

Nadat twee ICE-medewerkers waren belaagd bij het tumult, arriveerden plaatselijke politieagenten om de betogers te verjagen. Daarbij openden de demonstranten het vuur. Een agent werd in keel geraakt, hij is inmiddels volledig hersteld.

De meeste betogers konden ter plekke worden aangehouden, ze bleken meerdere geweren bij zich te hebben. Hoofdverdachte Song wist weg te komen. Elf dagen later werd hij alsnog opgepakt.

Hard aangepakt

De zaak werd door zowel aanhangers als tegenstanders van president Trump op de voet gevolgd. Medestanders van de betogers spraken van een uit de hand gelopen betoging tegen draconisch immigratiebeleid. Het feit dat naast de schutter ook mensen werden vervolgd die niet hadden geschoten, werd gezien als een poging om verder protest te smoren.

Volgens de aanklagers ging het echter om een goed voorbereide moordpoging. De daders zouden allemaal het antifa-gedachtengoed aanhangen, de verzameling (extreem)linkse activisten die geweld niet schuwt om tegen extreemrechts op de treden. Trump bestempelde antifa als een terreurbeweging.

Critici stellen echter dat antifa geen samenhangende organisatie kent als terroristengroepen als al-Qaida of Islamitische Staat. Bovendien gebruikt Trump de aanduiding ook als een verzamelterm voor elk fel protest tegen zijn beleid.

Schuldig

Een jury veroordeelde de schutter uiteindelijk voor poging tot moord. Zijn zeven medestanders werden schuldig bevonden omdat ze op de hoogte waren van de plannen voor geweld en achteraf Song uit handen van de politie probeerden te houden. Enkele andere verdachten horen later hun vonnis.

De advocaat van de hoofdverdachte houdt vol dat het nooit de bedoeling was iemand neer te schieten. De wapens zouden ter verdediging zijn geweest. Song is van plan in hoger beroep te gaan.

Sjoerdsma verdedigt ASML in Washington, 'hopen dat de Amerikanen luisteren'

1 day 1 hour ago

Voor de tweede keer in korte tijd voert het Nederlandse kabinet op topniveau overleg in Washington over een Amerikaans wetsvoorstel dat draconische gevolgen kan hebben voor onder meer ASML. Minister Sjoerdsma (Buitenlandse Handel) praat erover met zijn Amerikaanse ambtgenoot. Als de wet van kracht wordt, kan dat betekenen dat het belangrijkste bedrijf van Nederland geen zaken meer kan doen in China.

De wet zou de VS de macht geven om in de chipsector voor andere landen te bepalen wat zij naar China mogen versturen. Nederland is een belangrijke speler in de wereldwijde chipindustrie, met ASML als de grootste leverancier van chipmachines.

Het kabinet maakt zich zorgen dat de VS mag bepalen of die Nederlandse machines naar China mogen. Ook zou ASML de chipmachines die eerder al aan Chinese klanten zijn verkocht, niet meer mogen onderhouden.

Er staat veel op het spel. ASML verdient veel geld in China met de verkoop van chipmachines en onderhoudscontracten. De afgelopen drie jaar was dat 27 miljard euro, oftewel tussen de 26 en 36 procent van de totale omzet. Maar ook voor de onderhandelingspositie van Nederland en een mogelijke tegenreactie van China kan de wet grote gevolgen hebben, zeggen experts.

'Zeer ongelukkig'

Het wetsvoorstel heet de MATCH Act en is begin april ingediend in het Amerikaanse parlement. De wet is nog niet van kracht, maar het kabinet reisde al binnen twee weken naar Washington om met president Trump en Amerikaanse politici te praten.

"Wij hebben grote zorgen, omdat we al goed samenwerken met de VS om te voorkomen dat technologie terechtkomt op plekken waar die niet zou moeten komen. Alleen dat gaat nu niet uit van dwang en daar lijkt het met deze wet wel op", zegt Sjoerdsma tegen de NOS. "Het is zeer ongelukkig dat hiermee mogelijk onze nationale veiligheid in Amerikaanse handen komt te vallen."

Unieke positie

"Voor Nederland zit de pijn erin dat de VS met deze wet eenzijdig kan bepalen dat ASML-machines niet naar China mogen", zegt Rem Korteweg van Instituut Clingendael. "Nederland wil best overleggen over exportcontroles, maar wil wel zélf die besluiten nemen."

Als de MATCH Act wordt aangenomen, staat Nederland buitenspel, zegt Korteweg. "Dan is niet Nederland, maar Amerika de belangrijkste gesprekspartner voor China om toegang te krijgen tot de machines van ASML."

Dat is heel schadelijk voor de positie van Nederland, zegt hij, want ASML geeft Nederland een unieke positie: wie chips wil maken, kan bijna niet om ASML-machines heen.

Dat de Amerikanen de macht willen om te bepalen of de ASML-machines naar China mogen, laat zien hoe de VS in de wedstrijd staat, zegt Jikke Biermasz. Zij is advocaat bij Ploum en expert op het gebied van exportbeperkingen en de technologiesector. "De Amerikanen voeren de druk heel hoog op", zegt ze. "Er is een economische strijd gaande tussen de VS en China. De Verenigde Staten willen de macht in handen hebben."

ASML mag zijn meest geavanceerde machines al jarenlang niet naar China versturen na druk van de Verenigde Staten, machines met oudere technologie mogen wel. Met de MATCH Act zou de VS akkoord moet geven op die verkopen, met het uitgangspunt dat de VS géén toestemming geeft.

Machines vallen stil

"Met deze wet kan de Verenigde Staten de hele chipindustrie van China stilleggen", zegt oud-hoofd strategie van ASML, Frits van Hout. "Je hebt ASML-medewerkers en reserveonderdelen nodig om de machines te onderhouden. Als dat niet meer mag, vallen de machines binnen weken tot maanden stil, afhankelijk van hoe oud ze zijn."

Dat betekent dat een groot deel van de wereldwijde chipproductie stilvalt, zegt hij. "Reken maar dat dat impact gaat hebben op elke koelkast, afstandsbediening of auto die besteld wordt. Want als je één chip mist, is het product niet af." Hij vergelijkt het met Nexperia: toen China de export van Nexperia-chips blokkeerde, kwamen automakers wereldwijd in de problemen.

Om dit alles te voorkomen, is Sjoerdsma nu dus in Washington. "We gaan uitleggen hoe goed de samenwerking nu al is en hopen dat daar goed naar geluisterd zal worden door de VS. Maar dat is een proces van de lange adem", zegt hij.

Hoge stroomprijs bij dynamisch energiecontract, deels door loeiende airco's

1 day 1 hour ago

Wie een dynamisch energiecontract heeft, kan morgenavond beter de apparaten die veel elektriciteit gebruiken uitlaten. De prijs op de handelsmarkt voor stroom loopt namelijk op tot meer dan 90 cent per kilowattuur.

"Een record sinds het aanbieden van dynamische energiecontracten in 2017", zegt energiedeskundige Jan Willem Zwang. "Met de belasting op stroom komt er bij die prijs nog wel wat op en betaal je al gauw meer dan 1 euro per kilowattuur".

Voor de miljoen Nederlanders die zo'n contract hebben, betekent dat dus goed opletten. Om een idee te geven: een elektrische oven verbruikt gemiddeld ongeveer 2 kilowattuur, een wasbeurt op 60 graden rond de 1 kilowattuur. Wel kan dit flink uiteenlopen afhankelijk van hoe energiezuinig en oud de apparaten zijn.

Airco's

Als je deze twee apparaten morgenavond laat draaien, ben je tot wel negen keer zoveel kwijt als wanneer ze om 15.00 uur aan zouden staan. Maar voor een airco is de avond met deze hitte nou juist de tijd wanneer er overuren worden gemaakt, zegt energiedeskundige Martien Visser. Een airco kan ook rond de 1,5 tot 2 kilowattuur verbruiken.

"En daar zit ook een deel van de verklaring", stelt Visser. "Alle airco's die rond die tijd aanstaan, verbruiken veel stroom, en met die hoge vraag gaat ook de prijs verder omhoog."

Elk kwartier worden de prijzen vastgesteld op basis van de vraag naar stroom en het aanbod hiervan. Hoe het nu kan dat de prijs zo hoog is, heeft te maken met een combinatie van die twee, legt Visser uit. "Deels hoge vraag naar elektriciteit door de hitte, maar ook een laag aanbod doordat er minder zonne-energie wordt opgewekt en er weinig wind staat."

Hitte buurlanden

Jan Willem Zwang bevestigt dit en zegt dat de hoge prijs ook komt door een groter tekort in België. De prijs zal daar morgenavond ook nog hoger pieken, meldt omroep VRT.

In België zijn ze namelijk meer afhankelijk van kernenergie en die centrales zijn op dit moment veel in onderhoud. "Omdat de elektriciteitsmarkt een Europese markt is, leveren we op dit soort dagen met extreme hitte ook veel aan buurlanden, maar daardoor gaat onze prijs ook omhoog", zegt Zwang. In heel Europa hebben landen nu te maken met extreme hitte.

Door klimaatverandering vaker (extreme) hitte

De afgelopen twee eeuwen is de mens steeds meer broeikasgassen gaan uitstoten. Bij met name de productie van energie komen door het gebruik van fossiele brandstoffen veel broeikasgassen vrij. Daardoor is de gemiddelde temperatuur wereldwijd toegenomen: in een eeuw gemiddeld met ruim 1,3 graden Celsius. Door die hogere temperaturen komt hitte dus vaker voor. Onderzoek laat zien dat warme periodes warmer, en droge periodes droger worden.

"Dan speelt nog mee dat gascentrales, door de enorme hoeveelheid zonne-energie, in de zomer minder draaiuren maken en hogere opstartkosten hebben. In de zomer springen ze vooral bij wanneer de zon begint te dalen", aldus Zwang. "Die hoge opstartkosten rekenen ze weer door in de prijs."

Voor de mensen met een dynamisch contract kan het ook voordelig zijn, zo'n hoge energieprijs. Zwang heeft zelf een batterij, zonnepanelen én een dynamisch contract. "Ik laad mijn batterij in de middag op tegen lage kosten, en dan kan ik in de avond weer terugleveren aan het net. Daar kan je zeker aan verdienen.

Het is overigens geen absoluut record. In 2003 is er een keer een prijs van 2 euro per kilowattuur geweest.

VUmc stopt in 2040 als ziekenhuis, zorgtaken gaan naar locatie AMC

1 day 2 hours ago

Het VUmc zal per 2040 als ziekenhuis stoppen. In de komende veertien jaar worden de zorgtaken van het medisch centrum overgeheveld naar het AMC in Amsterdam-Zuidoost. Het VUmc blijft bestaan als plek voor onderzoek, onderwijs en opleiding. Dit voornemen heeft de raad van bestuur van Amsterdam UMC vandaag bekendgemaakt.

Het AMC en VUmc, de twee academische ziekenhuizen in Amsterdam, fuseerden in 2018 tot het Amsterdam UMC. Specialismen werden toen verdeeld over de beide locaties. Twee locaties aanhouden blijkt nu te duur. "We hebben te veel vierkante meters", citeert regionale omroep NH het bestuur.

Complexere zorg

Met het einde van het VUmc als ziekenhuis, hoopt het Amsterdam UMC beter in te kunnen spelen op "alle veranderingen in het zorglandschap".

Volgens het bestuur komt er door het einde van het VUmc als ziekenhuis geld vrij voor andere investeringen op het gebied van digitalisering en nieuwe technologie.

De zorg wordt volgens het bestuur ook steeds complexer: "We zien steeds meer patiënten met verschillende aandoeningen tegelijkertijd." Het bestuur meent dat het voor patiënten een verbetering zal zijn als de zorg op één locatie wordt ondergebracht.

Overheveling

Al eerder gingen bepaalde zorgtaken over naar de locatie AMC. Zo verdween de spoedeisende hulp in 2024 uit het VUmc. De VUmc-huisartsenpost sloot in mei dat jaar.

Artsen spraken toen hun vrees uit dat de werkdruk hoger zou worden en de zorg minder toegankelijk.

Volgens het bestuur van het Amsterdam UMC wordt het door de overheveling van de zorg naar het AMC in de toekomst voor patiënten duidelijker waar zij terechtkunnen. Het bestuur benadrukt dat er voor patiënten, studenten en medewerkers op korte termijn nog niets verandert.

Deze zomer komt er - na overleg met medezeggenschapsorganen - een definitief besluit.

Tweede Kamer: posters op Schiphol niet genoeg tegen verminking meisjes

1 day 2 hours ago

Het kabinet moet sneller komen met een uitreisverbod voor meisjes die het risico lopen genitaal verminkt te worden in het buitenland. De Tweede Kamer is het wachten zat, zeggen Kamerleden van VVD, CDA en SP.

"Het is nu twee weken voor de zomervakantie en het is zo'n verschrikkelijke idee dat dit meisjes gaat overkomen", zegt CDA-Kamerlid Armut. "We moeten gewoon alles op alles zetten." Een uitreisverbod kan de rechter opleggen. "Dat is beter dan op Schiphol tegengehouden moeten worden."

Ouders of andere familieleden die de verminking in het buitenland laten uitvoeren, kunnen al strafrechtelijk worden vervolgd. Ook het besnijden of laten besnijden in Nederland is strafbaar. Maar tot op heden is er nog niemand veroordeeld.

"Daar gaat er wat ons betreft echt wat mis", zegt Armut. Zij wil dat de daders opgespoord en vervolgd worden. Dat het meestal om ouders of directe familie gaat, maakt het voor de meisjes zelf en hun omgeving moeilijk om een melding te doen.

Meldplicht

De Kamer wil daarom toch toe naar een adviesplicht voor scholen, huisartsen en andere zorgverleners. Zij moeten, als zij vermoeden dat een meisje risico loopt, advies inwinnen bij Veilig Thuis. Over een meldplicht en het uitreisverbod wordt al jaren gepraat, zonder resultaat.

"Er moet wetgeving komen met een uitreisverbod, wetgeving over een adviesplicht en wetgeving tegen het goedpraten of aanprijzen van genitale verminking", zegt VVD-Kamerlid Becker. "Brieven naar scholen en posters op Schiphol zijn mooi, maar niet genoeg." Ook zou de marechaussee beter getraind kunnen worden om op luchthavens mogelijke slachtoffers tegen te houden.

In het regeerakkoord staat dat er een uitreisverbod komt bij risico op genitale verminking of huwelijksdwang. Begin april vroeg Becker aan het kabinet of er binnen twee maanden een wetsvoorstel op tafel kan liggen.

Uiteindelijk kreeg zij in juni antwoord dat dat niet zo snel kan. Er vindt op dit moment een juridische 'verkenning' plaats naar allerlei maatregelen tegen eergerelateerd geweld, zoals een uitreisverbod. Op zijn vroegst wordt daar begin 2027 meer over bekend.

Al heel lang aan het verkennen

"Ze zijn al heel lang aan het 'verkennen'. Het schiet gewoon niet op, we moeten actie ondernemen", zegt SP-Kamerlid Dobbe. "Het was in het vorige regeerakkoord al afgesproken en nu ook weer in dit regeerakkoord", zegt Becker.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in andere Europese landen die Nederland kan overnemen, zeggen zij. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld zijn zogenoemde beschermingsbevelen, protection orders, ingevoerd. Partijen die weten dat een vrouw of meisje risico loopt - ook hulpverleners, leraren of familieleden - kunnen aan de rechter om zo'n maatregel vragen.

Naar schatting lopen een paar duizend meisjes die in Nederland wonen het risico verminkt te worden. In Nederland wonen zo'n 40.000 vrouwen die dat in het verleden is overkomen. Zij kampen met ernstige gezondheidsklachten en trauma's. In Europa gaat het om 600.000 vrouwen.

Oekraïne vernietigt belangrijke spoorbrug op bezette Krim

1 day 2 hours ago

Het Oekraïense leger heeft een spoorbrug opgeblazen op de door Rusland bezette Krim. De strijdkrachten hebben beelden van de drone-aanval gedeeld op sociale media. De NOS heeft de locatie van de aanval vastgesteld aan de hand van openbare bronnen.

Het gaat om een logistiek belangrijke spoorbrug over een kanaal in het oosten van het schiereiland. De spoorweg is een van de weinige treinverbindingen tussen de Krim en Rusland. De drone-aanval is onderdeel van de Oekraïense strategie om het schiereiland te isoleren van Rusland.

Het Oekraïense leger deelde deze beelden:

Afgaand op de vandaag vrijgegeven videobeelden is zowel de brug als het spoor verwoest. Volgens de speciale eenheid van het Oekraïense leger SOF is dat gedaan met een reeks drone-aanvallen in de nacht van zondag op maandag.

Aanval op reparatiewerk

Afgelopen nacht zou de locatie opnieuw zijn gebombardeerd. Een verzetsgroep had doorgegeven dat het Russische leger probeerde de spoorlijn en brug te herstellen, zegt SOF in een verklaring op Facebook. De nieuwe aanval was bedoeld om dit tegen te gaan. Onder meer een trein en een hijskraan werden getroffen bij de tweede aanval, zo is te zien op de filmpjes van het leger.

De SOF viert de aanvallen als een tactische overwinning. Het wordt nu moeilijker voor de vijand om troepen en materieel en manschappen te verplaatsen, staat in de verklaring.

Vanuit Moskou is nog niet gereageerd op het nieuws. President Poetin heeft in een toespraak wel uitgehaald naar de Oekraïense aanvallen op Rusland. Hij stelt dat Kyiv burgerdoelen aanvalt om een betere positie te krijgen aan de onderhandelingstafel. Ondertussen gaan de aanvallen van Rusland op Oekraïne ook door: gisteren meldde Oekraïne tien burgerdoden door Russische aanvallen verspreid over het land.

Plaatselijk geen stroom op de Krim

Het Oekraïense ministerie van Defensie zegt dat er op de Krim een oliedepot en energiecentrales zijn gebombardeerd. Deze informatie is niet onafhankelijk geverifieerd.

Wel is duidelijk dat een deel van het schiereiland vandaag zonder stroom zit. De lokale energieleverancier stelt dat er sprake is van technische problemen, die naar verwachting binnen 24 uur zijn verholpen.

Dankzij het groeiende bereik en de verbeterde precisie van zijn drones kan Oekraïne de bezetters steeds gerichter pijn doen op de Krim. Als gevolg van deze aanvallen is er een groot tekort aan brandstof ontstaan. De afgelopen tijd zijn ook diverse bruggen gebombardeerd.