Aggregator

We kauwen op vervuilende plastic kauwgom, Nederland wil Europees verbod

15 hours 53 minutes ago

Nederland wil een verkoopverbod op kauwgom met plastic. Dat heeft de regering laten weten aan de Europese Commissie in het kader van de herziening van de regels voor wegwerpplastics. Kauwgomfabrikanten vinden een verbod "disproportioneel".

"Kauwgom bevat doorgaans plastics en belandt veel op straat", aldus staatssecretaris Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. "Kauwgom met plastic op straat leidt tot microplasticverontreiniging in het milieu. Het verbieden van plastic in kauwgom zou dat voorkomen." Daarom moet alleen kauwgom met natuurlijke ingrediënten worden toegestaan, vindt het kabinet.

Op de vraag of gezondheid ook een rol speelt bij de roep om een verbod, luidt het antwoord dat het "voornamelijk gebaseerd is op milieuaspecten''.

Honderd jaar

Per jaar kauwen we in Nederland zo'n 3,5 miljoen kilo aan kauwgom. Eenmaal uitgekauwd belandt dat bolletje vaak op straat. Na sigarettenfilters is kauwgom het meest gevonden zwerfafval. Kauwgom maakt volgens Rijkswaterstaat 13 procent uit van al het zwerfafval.

Nederlandse gemeenten pleitten ook al voor zo'n verbod op plastic kauwgom. "Gemeenten kunnen blijven reinigen en gedragsaanpakken inzetten, maar dat is dweilen met de kraan open", aldus een woordvoerder van de NVRD, de belangenbehartiger van gemeenten op het gebied van afvalinzameling. "Kauwgom lijkt een klein probleem, maar is juist een hardnekkige vorm van zwerfafval voor gemeenten. Een uitgespuugd kauwgompje wordt platgetrapt en blijft jarenlang liggen."

Dat gebeurt vooral in drukkere gebieden zoals winkelcentra, bij bushaltes en treinstations en voor horecagelegenheden.

De afgedankte kauwgom ziet er niet alleen vies uit, het spul is ook vervuilend vanwege de microplastics die in het milieu komen. 'Normale' kauwgom, gemaakt van plastics, breekt pas af na twintig tot wel honderd jaar. 'Natuurlijke kauwgom' gemaakt van natuurlijke ingrediënten breekt sneller af. Schattingen variëren van enkele weken tot tien jaar. Daarom wil het kabinet dat alleen dit type kauwgom nog verkocht mag worden.

Plamuurmes op een stok

Verwijderen van het plakkerige goedje kost veel tijd. Dit gebeurt met een speciale stoomreiniger met een middel dat de kauwgom oplost. Soms worden ook nog ouderwetse plamuurmessen gebruikt, zoals op de Rotterdamse Lijnbaan, waar de kauwgomvervuiling groot is.

Veel gemeenten beginnen er niet eens aan. Andere doen slechts de 'hotspots'. In Den Haag bijvoorbeeld wordt alleen de drukke Grote Marktstraat elke werkdag van kauwgom ontdaan. Op stations en grote winkelcentra gebeurt dat minder vaak.

"De mensen blijven het op straat gooien", zegt teamcoördinator van de Haagse reinigingsdienst Leen Pronk. "Na twee weken ligt alles weer vol." Dat kost veel geld. "Alleen voor de Grote Marktstraat kost het verwijderen 150.000 euro per jaar", zegt de Haagse milieuwethouder Arjen Kapteijns.

Daarom is hij blij dat Nederland zich hardmaakt voor een Europees 'plastickauwgomverbod'. "We zien dat campagnes om het gedrag te veranderen onvoldoende werken."

Wat zit in kauwgom?

In kauwgom zit doorgaans synthetische gom op basis van synthetische polymeren, oftewel plastic, dat van aardolie wordt gemaakt. Andere ingrediënten zijn onder meer suiker en smaakstoffen, harsen en weekmakers, vulmiddelen zoals talk of krijt, emulgatoren en andere hulpstoffen.

Bij het kauwen komen microplastics vrij. Die microplastics komen ook in het milieu als de kauwgom op straat belandt.

'Natuurlijke kauwgom', waar 'plastic-vrij' op staat, wordt gemaakt van natuurlijke gom. Toch zijn in recent onderzoek ook in dit type kauwgom microplastics aangetroffen. Hoe dat kan is nog niet duidelijk.

Gemeenten zijn optimistisch over de politieke haalbaarheid van een verbod. "Bij andere producten zoals wattenstaafjes, rietjes en roerstokjes is het ook gelukt. Daar zit nu geen plastic meer in", aldus de NVRD-woordvoerder.

'Ongekende maatregel'

De Nederlandse en Europese brancheverenigingen voor snoep- en kauwgomproducenten VBZ en Europese ICGA-Europe zijn minder enthousiast. Een kauwgomverbod is volgens hen "disproportioneel" en "slaat de plank mis".

Het is volgens de VBZ een "ongekende maatregel met gevolgen voor consumenten, producenten en de Nederlandse zoetwarenbranche". Volgens de lobbyclubs zijn de regels voor wegwerpplastics vooral bedoeld voor verpakkingen en vapes, en niet voor voedingsproducten als kauwgom.

Mocht een Europees verbod niet lukken, dan moeten kauwgomfabrikanten tenminste de opruimkosten gaan betalen, vindt het kabinet. "Dan kunnen we de hoge kosten die we nu maken tenminste vergoed krijgen", reageert de Haagse wethouder Kapteijns.

Over een jaar is de evaluatie van de regels voor wegwerpplastics afgerond. Een eventueel verbod kan op zijn vroegst in 2030 ingaan.

Nederlandse input voor herziening regels wegwerpplastics

De Europese regels voor wegwerpplastics worden op dit moment herzien. Daarvoor hebben Europese landen, bedrijven, organisaties en burgers een bijdrage mogen leveren. Behalve een verbod op plastichoudende kauwgom maakt Nederland zich ook hard voor een verbod op sigarettenfilters, plastic wegwerpvapes, het plastic om sigaretten- en sigarendoosjes, plastic ijs- en lolliestokjes, plastic wegwerpdeksels voor bekers, plastic verpakkingen voor rietjes, plastic broodclips, kunstsneeuw en plastic confetti. Ook moet onder meer het gebruik van plastic wegwerphandschoenen bij benzinepompen en plastic verpakkingen van tijdschriften worden verminderd.

Wekdienst 27/6: Code rood in Limburg, Brabant, Gelderland en Overijssel • Pride Boedapast

16 hours 3 minutes ago

Goedemorgen! Het is opnieuw code rood vanwege de hitte in een deel van Nederland. En in Den Haag wordt Veteranendag gehouden, maar met een aangepast programma.

Ook vandaag eerst het weer: het wordt opnieuw heel erg heet. In het westen kan het tot 29 graden worden, in het oosten 38 graden. Aan het einde van de dag neemt vanuit het zuiden de kans toe op zware onweersbuien.

Lees hier hoe je je huis koel kunt houden. En hoe het zit met de regels over werken op tropische dagen, lees je hier.

Ga je vandaag ondanks de warmte op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

Libanon en Israël hebben een akkoord getekend dat volgens de ondertekenaars "een eerste stap richting vrede is".

De 'raamwerkovereenkomst' werd in Washington ondertekend door de Israëlische en de Libanese ambassadeur in de Verenigde Staten in aanwezigheid van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Rubio. Hezbollah, de door Iran gesteunde groep die in Libanon actief is, was niet betrokken bij de overeenkomst.

Ander nieuws uit de nacht En dan nog even dit:

Ook de olifanten in dierentuin Wildlands in Emmen hebben het warm. Omdat de dieren niet kunnen zweten, worden andere manieren bedacht om af te koelen. Ze krijgen ijsjes en worden onder de douche gezet.

Fijne dag!

Tram in Den Haag ontspoord na botsing met vrachtwagen

18 hours 15 minutes ago

In de Haagse wijk Ypenburg is vannacht een tram ontspoord na een botsing met een vrachtwagen.

Het ongeluk gebeurde op de kruising van de Rijswijkse Landingslaan en de Singel, vlak bij Delft. De tram raakte waarschijnlijk de vrachtwagen van bezorgservice DHL die over de kruising reed en ontspoorde daarna.

De trambestuurder is door ambulancepersoneel nagekeken, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis, meldt een cameraman van regionaal persbureau Marofer. De chauffeur van de vrachtwagen is volgens hem ongedeerd. Aan boord van de tram waren ongeveer tien passagiers. Ook zij bleven ongedeerd.

Op de plek van het ongeluk is een takelwagen bezig om de tram en de vrachtwagen weg te krijgen. De voorkant van de tram is zwaar beschadigd.

Libanon en Israël tekenen akkoord dat 'eerste stap richting vrede' moet zijn

20 hours 5 minutes ago

Libanon en Israël hebben een akkoord getekend dat volgens de ondertekenaars "een eerste stap richting vrede is".

De 'raamwerkovereenkomst' werd in Washington ondertekend door de Israëlische en de Libanese ambassadeur in de Verenigde Staten in aanwezigheid van de Amerikaanse minister Rubio van Buitenlandse Zaken. Hezbollah, de door Iran gesteunde groep die in Libanon actief is, was niet betrokken bij de overeenkomst.

Nog altijd is het Israëlische leger aanwezig in het zuiden van Libanon. Israël wil daar niet weg zolang Hezbollah een bedreiging vormt.

Volgens de BBC staat in het document een veertienpuntenplan waarbij beide landen "het recht om in vrede te leven" bevestigen en de wens "om in veiligheid te leven als soevereine buurlanden". Ook zeggen beide landen te gaan praten over de vrijlating van gevangenen.

In de gezamenlijke verklaring van Libanon, Israël en de VS staat dat in de overeenkomst "een duidelijk en gestructureerd proces is vastgelegd om de soevereiniteit van Libanon te herstellen, Hezbollah te ontwapenen en de terroristische infrastructuur van de groep te ontmantelen". Ook staat in het document dat Israël zich terugtrekt uit het zuiden van het land "wanneer die dreiging (van Hezbollah, red.) voor de Israëlische inwoners is opgeheven".

Militaire samenwerkingsgroep

Er komt een militaire samenwerkingsgroep tussen Israël en Libanon waarin de twee landen spreken over de praktische uitwerking. Nog altijd staat of valt een dergelijke overeenkomst echter bij de medewerking van Hezbollah. De groep was niet aanwezig bij de gesprekken en het is zeer onwaarschijnlijk dat de groep zal instemmen met ontwapening.

Volgens Hezbollah is het op grond van eerdere akkoorden en VN-resoluties alleen verplicht om zich in een gebied in het zuiden te ontwapenen in de buurt van de grens tussen de twee landen. Ook zegt het pas te willen meewerken als Israël zich volledig heeft teruggetrokken uit Zuid-Libanon.

Stroeve onderhandelingen

De onderhandelingen tussen de regeringen van Israël en Libanon in Washington verliepen de afgelopen dagen stroef. Er wordt al langer gesproken over proefzones in het zuiden van Libanon waar het Israëlische leger zou vertrekken. Het Libanese leger zou er dan de controle krijgen, met steun van de Verenigde Staten.

De strijd tussen Israël en het door Iran gesteunde Hezbollah laaide weer op toen de groep raketten op Israël afvuurde nadat het land op 28 februari samen met de VS een oorlog was begonnen tegen Iran. Daarna viel Israël het zuiden van Libanon binnen en voerde het luchtaanvallen uit, waarbij meer dan 4000 mensen om het leven kwamen.

Hoeveel van de gedode Libanezen Hezbollah-militanten zijn, is niet bekend. Aan Israëlische zijde werden minstens 37 militairen gedood.

Lennard Swolfs, correspondent Israël en de Palestijnse Gebieden:

"Op papier staat er nu een raamwerk, maar het is de vraag hoe dit in de praktijk zal uitwerken. Hezbollah is geen partij in deze overeenkomst en de militante beweging blijft vasthouden aan hun standpunt dat ze nergens aan zullen meewerken totdat het Israëlische leger zich volledig terugtrekt uit de gebieden in het zuiden van Libanon die ze nu bezet houden.

De Israëlische premier Netanyahu benadrukt dat zijn troepen in het zuiden van Libanon blijven zolang Hezbollah niet ontwapend is en een bedreiging blijft vormen voor Israël. Dit biedt weinig hoop dat de situatie op de grond ook daadwerkelijk snel zal veranderen.

Officieel geldt sinds vorige week vrijdag een staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah. De grootschalige aanvallen in het zuiden van Libanon zijn gestopt, maar er zijn nog wel meerdere beschietingen geweest deze week."

Burkina Faso verbreekt diplomatieke banden met Frankrijk

21 hours 22 minutes ago

Burkina Faso heeft de diplomatieke banden met Frankrijk verbroken. De verhoudingen tussen Burkina Faso en voormalig kolonisator Frankrijk waren de afgelopen jaren al verslechterd.

Het militaire regime van het land stelt dat Frankrijk zich te veel "mengt in binnenlandse aangelegenheden". Ook beschuldigt het Frankrijk ervan "openlijk neokoloniale ambities te koesteren en actief subversieve netwerken en terroristen te steunen die het land en de Sahel veel leed berokkenen".

De Franse minister van Buitenlandse Zaken Barrot spreekt van een "vijandige, ongegronde en eenzijdige beslissing" die "de zorgwekkende koers van de Burkinese autoriteiten illustreert", meldt Le Monde.

Staatsgrepen

Door onder meer twee staatsgrepen is de relatie met Frankrijk sinds 2022 bekoeld. Frankrijk trok in 2023 alle troepen terug uit het land na aanhoudende protesten. Ook mag nieuwszender France 24 er niet meer worden getoond, een beslissing die tot felle kritiek van de Europese Unie leidde.

In het West-Afrikaanse land is het al tien jaar onrustig vanwege terroristische islamitische groeperingen die in het land en in buurland Mali actief zijn. Door de strijd zijn duizenden mensen om het leven gekomen en werden miljoenen anderen verdreven. Volgens militair leider Traoré is veel land terugveroverd op jihadisten, maar critici hebben daar hun vraagtekens bij.

Correspondent Afrika Maurice Lede:

"De militaire regering van Burkina Faso verzocht de Franse ambassadeur al in 2023 het land te verlaten en weigerde vervolgens toestemming te geven voor de benoeming van een nieuwe vertegenwoordiger. Het volledig verbreken van de diplomatieke banden is opnieuw een teken van het anti-Franse sentiment in de regio.

Ook de militaire leiders van buurlanden Mali en Niger beschuldigen Frankrijk ervan groeperingen te steunen die hun regimes ten val willen brengen.

Mali, Niger en Burkina Faso keerden zich de afgelopen jaren steeds verder af van hun voormalige westerse partners. Samen richtten zij in 2024 de Alliantie van Sahelstaten (AES) op. Ondertussen zochten zij militaire steun bij onder meer Rusland en trokken zij zich in 2025 terug uit het Internationaal Strafhof."

Jongen (1) blijft alleen achter in kinderopvang, personeel op non-actief gesteld

23 hours 24 minutes ago

Medewerkers van een kinderdagopvang in Schiedam hebben een 1-jarige jongen gisteravond per ongeluk alleen achtergelaten in het pand van het kinderdagverblijf. De ouders kwamen voor een gesloten deur te staan en moesten de hulp van de politie inroepen om de dreumes te bevrijden.

Het betrokken personeel van kinderopvang KomKids is op non-actief gesteld, meldt regionale omroep Rijnmond. De organisatie is een onderzoek begonnen. "We nemen dit incident uiterst serieus. Ons doel is om volledig te begrijpen hoe dit heeft kunnen gebeuren en om er alles aan te doen om herhaling in de toekomst te voorkomen", reageert KomKids.

Over het hoofd gezien

Toen de ouders hun zoontje wilden ophalen, bleek de opvang al gesloten te zijn. Het personeel op de locatie Bellefleur had het slapende kind over het hoofd gezien.

De ouders belden de politie, die het jongetje uit de opvang haalde. Een opgeroepen ambulance bleek niet nodig te zijn.

Excuses

KomKids heeft excuses aan de ouders aangeboden. "We realiseren ons dat dit een zeer schokkende en ingrijpende gebeurtenis is geweest voor het kind en zijn ouders. Het raakt ons diep dat dit incident heeft kunnen plaatsvinden", staat in een verklaring.

VS voert aanvallen uit op Iran als reactie op aanval op schip

23 hours 35 minutes ago

De Verenigde Staten hebben luchtaanvallen uitgevoerd op Iran, zegt het Amerikaanse militaire commando voor het Midden-Oosten (Centcom). De aanval is volgens Centcom een reactie op de aanval op een vrachtschip, waar de Amerikaanse president Iran voor verantwoordelijk houdt.

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen zouden Iraanse opslagplaatsen voor raketten en drones hebben gebombardeerd. Ook radarposten langs de Iraanse kust waren volgens Centcom het doelwit. Iraanse staatsmedia berichten dat de omgeving van een pier bij de kustplaats Sirik was getroffen door een projectiel.

Vicepresident Vance zegt over de aanvallen dat "geweld met geweld wordt bestreden". "Als Iran het oneens is met hoe de wapenstilstand wordt gehandhaafd, moeten ze telefonisch contact opnemen", schrijft hij op X. In een post op zijn socialemediakanaal Truth Social sprak Trump eerder van een "domme schending van de wapenstilstand".

Drie andere drones konden worden neergehaald, zegt Trump. De Amerikaanse president heeft in zijn socialemediapost niet gemeld wanneer de Iraanse aanval plaatsvond. De Britse maritieme organisatie UKMTO zei gisteren dat een schip voor de kust van Oman werd geraakt door een projectiel.

De Taiwanese rederij Evergreen Marine bevestigde dat een van zijn schepen voor de kust van Oman werd geraakt door een onbekend projectiel.

Waarschuwing

De Iraanse autoriteiten hebben na de aanval gewaarschuwd dat schepen die buiten de door Iran vastgestelde routes varen, geen garantie hebben op een veilige doorgang. Ook zegt Iran dat "de gevolgen van het varen via ongeautoriseerde routes de verantwoordelijkheid zijn van de eigenaar, de exploitant en de kapitein van het schip".

De Iraanse staatstelevisie berichtte dat drie tankers na een waarschuwing van de Revolutionaire Garde zijn omgekeerd, omdat ze hadden geprobeerd om op "ongeautoriseerde wijze" door de Straat van Hormuz te varen.

Evacuatieplan

De aanval op het schip komt op het moment dat de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) bezig was met een evacuatieplan om schepen via een alternatieve route voor de kust van Oman veilig uit de Perzische Golf te begeleiden. De evacuatie van schepen is na de aanval gestopt en wordt pas weer hervat als er garanties worden gegeven dat schepen niet opnieuw worden aangevallen, zegt IMO.

Volgens IMO hebben sinds de ondertekening van de intentieverklaring door de VS en Iran zo'n 115 schepen de Straat van Hormuz verlaten. Een dag voor de aanval passeerden 79 schepen de zeestraat, het hoogste aantal sinds het begin van de oorlog.

Ook enkele schepen die onder de Nederlandse vlag varen, konden voor het eerst in maanden door de Straat van Hormuz.

Dit vinden boeren, milieuclubs en de bouwsector van de nieuwe stikstofplannen

23 hours 54 minutes ago

De vee- en landbouwsector is kritisch op de stikstofplannen van het kabinet. De gevolgen voor boeren zouden enorm zijn, zeggen ze. Milieuorganisaties zijn juist positief over het beleid, en denken dat het land weer van het slot gaat. Bij sommige groepen aan beide kanten van de discussie is ook ruimte voor nuance.

De belangenorganisaties reageren op de nieuwe stikstofplannen, die vanmiddag zijn gepresenteerd door het kabinet. Het pakket moet ervoor zorgen dat de stikstofuitstoot in 2035 drastisch lager is dan in 2019.

Landbouw en tuinbouw

Voor boeren en tuinders zijn de stikstofmaatregelen ingrijpend en pijnlijk, zegt voorzitter Ger Koopmans van land- en tuinbouworganisatie LTO Nederland. "Voor cruciale maatregelen geldt dat de keuze onbegrijpelijk en disproportioneel is."

Koopmans zegt te proberen de plannen voor de boeren nog te verzachten. Maar protesten met trekkers zijn nu niet aan de orde, wat hem betreft. "We hebben de trekkers meegemaakt, en daarna zijn de problemen niet opgelost", zegt hij in Nieuwsuur. "Mij gaat het om: geen dreigementen leveren, maar argumenten."

Volgens Koopmans wil de landbouw bijdragen aan een forse reductie van de stikstofuitstoot. "Boeren staan klaar om te investeren in emissiereducerende maatregelen, in bewezen innovaties, in stalaanpassingen en in managementmaatregelen. Maar zij kunnen niet verantwoordelijk worden gehouden voor 100 procent van de doelen als zij daarvoor maar 50 procent van de middelen tot hun beschikking hebben."

Jonge boeren

Ook de jonge generatie boeren en tuinders is kritisch op de plannen, al ziet die ook positieve kant. "Het kabinet heeft op een aantal belangrijke punten onze inzet overgenomen", zegt voorzitter Gerben Boom van Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt.

"Dat is een belangrijke stap en laat zien dat onze inbreng ertoe doet. Tegelijkertijd leggen deze plannen zware opgaven bij jonge ondernemers. De verdere uitwerking moet nu bewijzen dat zij ook daadwerkelijk de ruimte krijgen om te blijven ondernemen, investeren en het bedrijf over te nemen."

De belangrijkste punten van het pakket Veesector

Vee&Logistiek Nederland spreekt van "een compleet sloopplan van de agrarische sector". "De plannen zijn desastreus en vernietigend voor alle hardwerkende boeren en hun gezinnen en moeten daarom van tafel", zegt voorzitter Helma Lodders.

"Bovendien focussen de maatregelen primair op de veehouderij zonder ook maar één oog te hebben voor ondernemers in andere schakels in de keten of over consequenties nagedacht te hebben."

Agractie

Ook boerenactiegroep Agractie noemt de aangekondigde plannen "desastreus" voor de Nederlandse veehouderij. "Het pakket bestaat uit een stapeling van maatregelen die leiden tot een forse krimp van de veestapel. Dat raakt niet alleen boeren, maar ook de toeleverende, verwerkende en dienstverlenende bedrijven die afhankelijk zijn van de sector."

Volgens de belangenorganisatie worden vooral boeren in de omgeving van Natura 2000-gebieden hard getroffen door de emissieregels. "Dat betekent feitelijk dat boeren voor de keuze staan om of te stoppen of ingrijpend te extensiveren."

Bouwsector

Bouwend Nederland heeft het over "een belangrijke stap vooruit". "Het kabinet haalt Nederland vandaag uit de stikstofimpasse en biedt perspectief", zegt voorzitter Arno Visser.

"We zijn al jaren niet zo dicht bij een oplossing. Het kabinet heeft een totaalaanpak die stikstofuitstoot doet verminderen en de vergunningverlening weer op gang zal brengen. Daar profiteren velen van: mensen die op een woning wachten, ondernemers die willen vergroenen en investeren, boeren die willen weten hoe hun toekomst eruitziet en de natuur die zich kan herstellen."

Werkgevers

VNO-NCW en MKB-Nederland spreken van "doelgerichte stappen naar een oplossing voor het stikstofprobleem". "Hiermee zet het kabinet de deur open naar het verbeteren van ons investeringsklimaat", zegt Coen van Oostrom, voorzitter VNO-NCW, in een gezamenlijk statement van de werkgeversorganisaties.

"Zo kunnen ondernemers weer aan de slag met onder meer het bouwen van nieuwe woningen en de energietransitie. Zaken die hard nodig zijn."

Lees hier meer over de nieuwe stikstofplannen van het kabinet:

Natuurmonumenten

"Dit kan het begin zijn van het einde van de natuur- en stikstofcrisis", zegt Jeroen de Koe, directeur van Natuurmonumenten. "Het is een omvangrijk pakket, waarbij zonering de ruggengraat is, omdat het meerdere problemen tegelijk aanpakt: stikstof, water en meer ruimte voor natuur."

De organisatie noemt het essentieel dat Nederland het pakket omarmt en in beweging komt om het uit te gaan voeren. "Uiteindelijk gaat het erom dat het totale pakket leidt tot een land in balans met natuur: in natuurgebieden, in de zones daaromheen en in het land als geheel."

Natuur en Milieu

Volgens Natuur & Milieu biedt het pakket perspectief voor het bouwen van woningen, krijgt de energietransitie weer de ruimte en hebben boeren duidelijkheid over wat nu wel kan.

Directeur Marjolein Demmers: "Eindelijk een doorbraak, na jarenlang ophef, uitstel en wegkijken. Nederland lijkt weer in staat om problemen te onderkennen en te doen wat nodig is om vooruit te komen."

Greenpeace

Greenpeace is opgelucht dat er na jaren van stilstand "eindelijk weer beweging komt in het stikstofdossier". "Maar het eerlijke verhaal is dat de uitwerking en het tempo duidelijk een politiek compromis zijn: het stikstofvonnis wordt 5 jaar naar achteren geschoven en de wettelijke stikstofdoelen worden geschrapt. Onze kwetsbare natuur krijgt hiervoor de rekening gepresenteerd. Voor boeren en andere sectoren wordt daardoor de onzekerheid niet weggenomen."

De milieuorganisatie vindt dat er de komende jaren meer nodig is om Nederland daadwerkelijk van het slot te halen, zoals een snelle aanpak van piekbelasters. Dat zijn bedrijven die veel stikstof uitstoten in de buurt van een kwetsbaar natuurgebied.

Nog geen duidelijkheid over steun oppositie

Het is op dit moment nog niet te zeggen of het stikstofpakket voldoende steun haalt in de Tweede Kamer. De grootste oppositiepartij Pro laat weten het rapport "rustig en goed" te gaan lezen en ook JA21-leider Eerdmans gaat het "goed bestuderen". Dit zijn de twee belangrijkste partijen die het kabinet kunnen helpen. De steun van Pro is cruciaal, omdat die ook voor steun in de Eerste Kamer kan zorgen. Van BBB is geen steun te verwachten, die partij is net als de PVV vernietigend en wijst de voorstellen hard af.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over de plannen, van 13.30 tot 23.00 uur.

17-jarige jongen overleden na mishandeling door groep in Frankrijk

23 hours 55 minutes ago

Een 17-jarige jongen die vorige week in het Zuid-Franse Narbonne door meerdere leeftijdgenoten werd mishandeld, is aan zijn verwondingen overleden. Vijf jongeren zitten sinds dinsdag vast en zijn aangeklaagd voor poging tot moord.

In Frankrijk maakt de zaak rond slachtoffer Louis veel los. Het slachtoffer is een jongen die sinds mei op verzoek van zijn ouders in een jeugdzorginstelling verbleef.

De mishandeling werd gefilmd door de daders en zij deelden die beelden met vrienden. Op de beelden is te zien hoe meerdere jongens het slachtoffer slaan en schoppen. Een van de belagers zit op hem en raakt hem hard in zijn gezicht.

De beelden bereiken ook iemand die de politie belt. Het is dan vrijdagavond. De politie start daarop een grote zoektocht, maar ze kunnen Louis niet vinden omdat de verdachten geen locatie hebben gedeeld.

Zwaargewond

Pas zaterdagochtend treft een bouwvakker Louis aan op een bouwplaats achter het station. Het slachtoffer heeft zware verwondingen. Dinsdag overlijdt hij uiteindelijk aan zijn verwondingen, zo is vandaag bekendgemaakt.

De verdachten kunnen na analyse van de beelden en telefoongegevens worden aangehouden. De officier van justitie van Narbonne geeft donderdag aan dat drie van de verdachten bekend zijn bij de jeugdzorg, maar dat zij niet in dezelfde instelling als Louis verblijven.

"Dit is een geval van zeldzaam geweld dat de rechercheurs in het district diep heeft geraakt, vooral omdat het slachtoffer jong was", benadrukt de plaatsvervangend politiecommissaris van Narbonne tijdens een persconferentie.

Motief

Online gaan veel theorieën rond over de mishandeling. De officier van justitie zegt dat het motief voor het misdrijf nog niet bekend is. "Het is echter wel al mogelijk om te stellen dat er absoluut geen verband is met een racistisch motief", zegt hij.

De Franse krant Le Monde meldt op basis van bronnen binnen de politie dat Louis een conflict had met een van de verdachten. Die zou hem onder valse voorwendselen naar een afspraak hebben gelokt.

Onderzoek zal de precieze rol van de vijf verdachten moeten uitwijzen. Ze zitten in voorlopige hechtenis. De aanklacht tegen hen kan nog worden verzwaard nu het slachtoffer is overleden.

Gevangenis Almere mogelijk weer open in strijd tegen cellentekort

1 day ago

De leegstaande gevangenis Almere Buiten wordt mogelijk heropend. Dat staat in een voorstel van staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Van Bruggen dat vandaag werd gepubliceerd. Het plan is bedoeld om het cellentekort aan te pakken.

De gevangenis is sinds eind 2018 niet meer in gebruik. Het complex was destijds een van de 26 gevangenissen die werden gesloten vanwege leegstand en bezuinigingen. Met de heropening wil het kabinet op termijn 320 extra cellen realiseren. Volgens Omroep Flevoland zou de gevangenis in 2033 weer open kunnen.

Eerder was er al een plan om de locatie te heropenen. Dat werd in april vorig jaar van tafel geschoven vanwege geldgebrek.

Meer detentieplaatsen

De heropening van de gevangenis, in de volksmond ook wel Almere Binnen genoemd, is onderdeel van een pakket aan maatregelen dat de staatssecretaris wil nemen om de problemen in het Nederlandse gevangeniswezen het hoofd te bieden. De gevangenissen zitten overvol en er is een tekort aan personeel.

Om meer detentieplaatsen te creëren staan renovaties op de planning, wordt de capaciteit op verschillende plaatsen uitgebreid en wordt ook de justitiële jeugdinrichting Harreveld heropend.

Enkelband en minder begeleiding

Woensdag maakte de NOS al een deel van de plannen van de D66-bewindsvrouw bekend. Zo wil zij gedetineerden overdag onder toezicht van bijvoorbeeld een enkelband vrijlaten. Zij kunnen dan al werken aan hun terugkeer in de samenleving en zaken regelen voor huisvesting, werk, of het oplossen van schulden.

Een ander belangrijk punt in het plan van Van Bruggen is dat kortgestraften minder begeleiding krijgen bij terugkeer in de samenleving.

Sobere regimes

De staatssecretaris wil het personeelstekort terugdringen door nieuw gevangenispersoneel aan te nemen en door maatregelen te treffen waardoor er minder medewerkers nodig zijn. In haar plan doelt Van Bruggen op onder meer een lagere administratieve druk en de invoering van "nieuwe detentieconcepten, zoals sobere regimes". In praktijk zal dat betekenen dat gevangenen een korter dagprogramma krijgen en langer in hun cel zitten.

De gemeente Almere kent de plannen van de heropening van de gevangenis nog niet en heeft daarom nog niet inhoudelijk gereageerd.

Wie gered is uit het puin in Venezuela is daarna volledig op zichzelf aangewezen

1 day ago

"Het was een kinderfeestje", zegt een jonge reddingswerker. Hij barst in tranen uit. "We haalden lichamen van een kinderfeestje uit het puin. Je kan het je niet voorstellen", zegt hij. "Maar we moeten nu sterk zijn."

Met een motorhelm op en dunne handschoenen aan zegt hij dat er mensen nodig zijn, vrijwilligers. "Wie dan ook, met wat dan ook. We hebben alles nodig", deelt hij op zijn Instagram-account.

Duizenden mensen worden nog gezocht onder het puin. Tienduizenden families hebben geliefden, bijna twee dagen na de vernietigende aardbevingen in Venezuela, nog steeds niet kunnen bereiken.

Op sociale media gaan beelden rond van tientallen reddingen. Een baby met alleen een luier om die levend uit het puin wordt gehaald. Een oudere dame, een meisje, nog een jongetje, een man wordt aan zijn schouders omhoog getild. Luid applaus van de reddingswerkers volgt. Maar de tijd blijft tikken en aan alles is nog tekort.

Scheuren worden zichtbaar

De lijken liggen op straat. Inmiddels zijn er 920 doden, ondertussen wordt gevreesd voor meer. Woontorens zijn als kaartenhuizen in elkaar gezakt. Wie wél gered kan worden, wacht een harde realiteit in een land waar de scheuren van jarenlange verwaarlozing zichtbaar worden.

Lijsten met medische benodigdheden gaan rond op sociale media. Dat is geen nieuw fenomeen in Venezuela, de afgelopen decennia legden crisis na crisis de staat van het ingestorte zorgsysteem bloot.

Vrijwel alle openbare ziekenhuizen in het land opereren nog maar op een fractie van hun capaciteit, volgens de Venezolaanse Medische Federatie. Jaar na jaar sloeg de organisatie alarm over tekorten in de zorg. Ziekenhuizen kampen met watertekorten, stroomuitval en een massale uittocht van zorgpersoneel. Zeker 42.000 artsen en zorgmedewerkers zijn het land ontvlucht, schat de organisatie.

Wie terecht kan in een ziekenhuis, mag zelf op zoek naar medische benodigdheden. Infuuszakken, zuurstoftanks, pleisters, wegwerphandschoenen voor de verpleegkundige, medicijnen. Patiënten of hun familie moeten zelf alles vinden en aanschaffen, vaak voor de hoogste prijs. Dat terwijl meer dan de helft van de bevolking in extreme armoede leeft, schrijft de Europese Commissie. Zeker 70 procent van de bevolking heeft geen toegang tot de gezondheidszorg.

In online groepen worden ook berichten gedeeld van inzamelingsacties. Niet alleen voor noodhulp, maar ook voor levensreddende operaties zoals amputaties van verbrijzelde lichaamsdelen of voor begrafenissen.

Terwijl de ziekenhuizen en veldhospitalen de slachtoffers proberen op te vangen, stromen de wegen vol met motoren. Beladen met hulpgoederen, rijden tientallen burgers zelf van rampplek naar rampplek. Pakken vol met waterflesjes worden achterop gebonden.

Op meerdere plekken in het land zijn donatiepunten opgezet waar burgers spullen naartoe kunnen brengen. Babyvoeding, toiletpapier, pijnstillers, helmen voor reddingswerkers, zaklampen, het is maar een greep uit wat er nodig is.

De punten, vaak simpele tenten met wat tafeltjes, zijn onder meer opgezet door de landelijke beweging achter oppositieleider en Nobelprijswinnaar María Corina Machado. Ook daar is de aanhoudende politieke repressie zichtbaar. Op sociale media worden meldingen gedaan van opgebroken donatiepunten, autoriteiten zouden alleen donaties toelaten in burgemeesterskantoren en partijkantoren van het regime.

Weinig Venezolanen hebben daar vertrouwen in. Het land gaat gebukt onder diepgewortelde corruptie en bij vorige noodsituaties kwam hulp vaak ook niet bij de bevolking terecht. Voedsel en hulpgoederen werden stelselmatig in beslag genomen door het leger, zo bleek uit onderzoek van Human Rights Watch.

Burgerinitiatieven

Het is dan ook geen verrassing dat veel Venezolanen besluiten om zelf het heft in handen te nemen. Al snel was dat op meerdere manieren te zien, ook in een van de burgerinitiatieven zoals de onofficiële website waar mensen vermiste familieleden en vrienden kunnen opgeven.

Wel verrassend is dat het regime heeft gezegd buitenlandse hulp aan te nemen, ook van ideologische tegenstanders. Toen het land in 2019 in een humanitaire crisis verkeerde, wees oud-leider Maduro aan de lopende band hulp af. Vrachtwagens vol noodhulp werden tegengehouden aan de grens, een vrachtschip met voedsel en medicijnen lag voor anker aan de kust. Uiteindelijk accepteerde het regime later dat jaar hulp van een neutrale organisatie, het Rode Kruis.

Dat de hulp dit keer wordt aangenomen kan vele levens schelen. Hoe de hulp gestructureerd wordt en of die hulp overal op tijd terechtkomt, is alleen de vraag. Het land is allesbehalve voorbereid en hoewel Venezolanen inmiddels wel wat gewend zijn, lijkt de schaal van de ramp de ontwrichte staat van het land pijnlijk bloot te leggen.

A Custom Zigbee Touch Keypad

1 day ago
[Dominic Buchstaller] wanted a neat, tidy entryway keypad that actually looked good. Prime goals were something slim, wireless, and with no visible screws. Dependency on the cloud was also a …read more
Zoe Skyforest

Statiegeld op plastic melkfles en proteïnedrank: minister wil uitbreiding statiegeldplicht

1 day 1 hour ago

Op plastic zuivel- en sapflessen tot drie liter moet verplicht statiegeld komen. Dat schrijft minister van Klimaat en Groene Groei Van Veldhoven-Van der Meer in een brief aan de Tweede Kamer. Dat zou betekenen dat ook op onder meer plastic melkflessen statiegeld komt.

Op dit moment geldt een statiegeldverplichting voor plastic flessen en blikjes met water en frisdrank en niet voor de overige plastic flessen, waarvan volgens de minister het grootste deel sap- en zuivelflessen zijn.

Ook wil Van Veldhoven onder meer een verbod op de verkoop van plastic flessen en blikjes zonder statiegeld en kijkt ze naar een innameplicht voor winkels.

Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat het wettelijke inzameldoel van 90 procent eindelijk gehaald wordt. Dat is de drankenproducenten en -importeurs, die hier wettelijk verantwoordelijk voor zijn, de afgelopen vier jaar niet gelukt. Producenten hebben eerder gemeld dat ze het dit jaar wel voor elkaar gaan krijgen.

Europees ingrijpen

Volgens Van Veldhoven, die eerder verantwoordelijk was voor de invoering van statiegeld op kleine flesjes en blikjes, moet Nederland snel maatregelen nemen om Europees ingrijpen te voorkomen.

Nieuwe Europese verpakkingsregels schrijven voor dat landen vóór 2029 de inzameldoelstelling van 90 procent moeten halen. Als ze dat niet redden, komt er een innameplicht voor alle verkooppunten inclusief de kleine ondernemers, wat de minister wil voorkomen. Ook zouden buitenlandse statiegeldverpakkingen dan in Nederland moeten worden ingenomen.

Dat de minister nu ook statiegeld op plastic zuivelflessen wil, is de opmerkelijkste maatregel. Zuivel is tot nu toe steeds uitgezonderd omdat die verpakkingen volgens de producenten lastig schoon te maken zijn. Maar zonder statiegeld op plastic flessen zuivel is het onmogelijk om het wettelijke doel van 90 procent te halen, omdat die goed zijn voor 12 procent van alle plastic flessen.

Daarom stelt Van Veldhoven voor om de statiegeldplicht ook naar die flessen uit te breiden. Wel moet Verpact, de organisatie van drankenproducenten die verantwoordelijk is voor het statiegeldsysteem, eerst maatregelen bedenken om "hygiëneproblemen" te voorkomen.

Dat het "heel makkelijk" is om zuivelflessen toe te voegen, meldde Verpact eind 2023 al aan de NOS. De woordvoerder liet toen zelfs weten dat het statiegeldsysteem "al open was gesteld voor sap en zuivel".

Transparantie

Van Veldhoven wil verder meer transparantie over wat de producenten doen met het niet-geïnde statiegeld. Jaarlijks blijft er zo'n 130 miljoen euro in kas bij Verpact doordat niet alle plastic flessen en blikjes worden ingeleverd.

De minister gaat "graag het gesprek aan met de Kamer" over haar voorstellen om de inzameldoelstelling versneld te halen. Verpact heeft aangegeven haar voorstellen te steunen, maar "graag in contact te blijven over het plan van aanpak voor de inzameling van zuivelflessen".

Van Veldhoven roept de producenten op om ervoor te zorgen dat er op een deel van de zuivelflessen zo snel mogelijk statiegeld komt, nog voordat er een verplichting is.

Podcast De Stemming: Lelijk beton, het stikstofslot en een banaan

1 day 2 hours ago

Het was een spannende dag voor het kabinet en dan met name voor minister Van Essen van Landbouw want vanmiddag is officieel het stikstofpakket gepresenteerd. Wat staat daar precies in en zal de regering voldoende steun krijgen vanuit de Tweede Kamer? En wat vinden de boerenorganisaties van de plannen?

Verder probeert minister Karremans te voorkomen dat de bruggen instorten en wat deden minister Berendsen van Buitenlandse Zaken en minister Van den Brink van Asiel in Syrië?

De Stemming

Deze aflevering van De Stemming van Vullings en De Rooy is hier te beluisteren bij NPO Luister

Daar vind je ook alle vorige afleveringen. Net als bij alle andere bekende podcastkanalen.

Over deze podcast

Politiek journalisten Joost Vullings (EenVandaag, AVROTROS) en Marleen de Rooy (NOS) nemen elke vrijdag de Haagse week door, met scherpe analyses, geruchten en voorspellingen. Wil je reageren? Mail dan naar destemming@nos.nl.

Tot 18 jaar cel voor vergiftiging Duits gezin in Turks hotel

1 day 2 hours ago

In Turkije zijn vier verdachten tot lange celstraffen veroordeeld voor de dood van een Turks-Duits gezin tijdens een vakantie. De ouders en hun twee jonge kinderen overleden vorig jaar door het gebruik van bestrijdingsmiddelen in hun hotel.

De eigenaar van het hotel kreeg meer dan 13 jaar cel. De eigenaar van het bestrijdingsbedrijf en zijn zoon kregen elk een celstraf van 18 jaar. Een medewerker van het bedrijf is veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf. Twee andere verdachten zijn vrijgesproken. Het viertal kan nog in hoger beroep gaan.

Fosfinegas

Vader Servet Böcek en zijn vrouw Cigdem uit Hamburg verbleven vorig jaar november met hun 6-jarige zoontje Kadir Muhammet en dochtertje Masal van 3 in het hotel in de oude binnenstad (Fatih) en werden na een paar dagen ziek. Ze werden tot twee keer toe opgenomen in het ziekenhuis nadat ze last hadden gekregen van misselijkheid en braken.

Aanvankelijk werd gedacht dat het om voedselvergiftiging ging, maar na onderzoek bleken ze onwel te zijn geworden door het gebruik van fosfine. Sporen van het giftige gas werden gevonden op handdoeken en andere monsters die in het hotel zijn afgenomen.

Fosfine wordt gebruikt bij ongediertebestrijding en veroorzaakt onder meer ademhalingsproblemen bij het inademen ervan.

Nederlandse broers

Vorig jaar zomer stierven ook twee Nederlandse broers van 15 en 17 jaar door het gebruik van fosfine in hun hotelkamer. Ook bij hen werd aanvankelijk gedacht aan voedselvergiftiging, vier restaurantmedewerkers werden opgepakt.

Na autopsie werden vijf andere verdachten opgepakt, onder meer de hotelmanager en de eigenaar van een ongediertebestrijdingsbedrijf.

Weer aap ontsnapt uit dierentuin, dit keer Artis

1 day 3 hours ago

Een rode vari is vandaag enkele uren op avontuur gegaan buiten dierenpark Artis in Amsterdam. Medewerkers van Artis wisten samen met de politie en de brandweer het dier te pakken te krijgen. De rode vari is teruggebracht naar zijn verblijf.

De halfaap, uit de maki-familie, zat hoog in de boom bij het Johanna ter Meulenplein, vlak bij de dierentuin. Rond 12.30 uur werd het dier voor het eerst gespot, meldt NH.

Herrieschopper

Een omwonende zou vanmorgen al een opvallend geluid hebben gehoord. Mogelijk was dat de halfaap want de rode vari staat bekend als herrieschopper. De dieren maken een enorm luid, schreeuwend geluid om hun territorium mee af te bakenen, schrijft de omroep.

Medewerkers van Artis en de politie wisten het dier met een verdovingspijl te raken. De brandweer haalde vervolgens de aap uit de boom.

Andere route

Volgens een woordvoerder van Artis waren alle rode vari's vanmorgen met de voederronde nog aanwezig. Pas toen de medewerkers een melding van de politie kregen dat het dier buiten het park was gesignaleerd, ontdekten ze de ontsnapping van de rode vari.

De woordvoerder van Artis benadrukt dat de vari geen gevaar vormde. Hoe het dier heeft kunnen ontsnappen, wordt nog onderzocht.

Eerder werd het verblijf van de ringstaartmaki's in Artis aangepast, nadat er drie bijna waren ontsnapt. De rode vari's zitten in een ander verblijf, waardoor deze halfaap via een andere route ontsnapt moet zijn, denkt de woordvoerder.

Ontsnapping uit Beekse Bergen

Afgelopen weekend ontsnapte er een kuifmangabeys uit safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Deze ongevaarlijke aap zat eerst dagenlang in hoge bomen in het park, waardoor verdoven met een verdovingspistool moeilijk was. Vervolgens besloot de mannelijke kuifmangabey zich buiten het park te wagen.

Het park heeft een zoekactie op touw gezet, tot nu toe tevergeefs, laat een woordvoerder van Beekse Bergen weten: "We hebben op basis van meldingen en het gedrag van het dier een zoekgebied vastgesteld. Omdat het om een klein en wendbaar dier gaat, is het lastig om exact te bepalen waar het zich bevindt", aldus de woordvoerder.

Voor zover de medewerkers van het park kunnen inschatten, vormen de hoge temperaturen geen probleem voor de aap. Over de overlevingskans wil het park niets kwijt: "Daar kunnen we geen concrete uitspraken over doen. Onze focus ligt volledig op het veilig opsporen en terughalen van het dier."