Aggregator

Olieprijs weer op oude niveau, wanneer gaan we dat zien aan de pomp?

9 hours 11 minutes ago

De prijs voor een vat olie zit weer op het niveau van voordat de VS en Israël begonnen met het bombarderen van Iran.

Een vat Brent-olie, de belangrijkste standaard als het om olie gaat, wordt nu op de wereldmarkt verhandeld voor zo'n 73 euro. Dat is om en nabij het niveau van voor 28 februari dit jaar, de dag waarop de aanval op Iran begon.

Ook de prijs aan de pomp zal daardoor verder dalen, verwachten experts. Wel benadrukken ze dat niet goed te voorspellen is hoe snel en in welke mate dat zal gebeuren.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt de komende tijd extra in de gaten of de prijs aan de pomp niet te langzaam daalt.

Niet normaal

Op dit moment adviseert United Consumers Nederlandse pomphouders om een liter benzine (Euro 95) voor 2,45 euro te verkopen. Dat is 20 cent lager dan begin mei, toen een akkoord tussen de VS en Iran ver weg leek. Het ligt nog wel 16 cent boven de adviesprijs van voor de oorlog.

De prijzen aan de pomp volgen normaal gesproken de prijs van ruwe olie. "Mits alle andere omstandigheden ook normaal zijn. En dat is nu zeker niet het geval," zegt Paul van Selms van United Consumers.

Hij doelt op de onzekere situatie in het Midden-Oosten. "Het risico van verstoring van de toevoer blijft bestaan. We hebben alternatieven gevonden voor olie uit het Midden-Oosten. Die alternatieven zijn duurder en zullen dat blijven."

Bovendien, zegt van Selms, duurt het nog lang voordat de olie die door de blokkades niet bij ons kwam, alsnog bij ons zal komen.

Ook Jilles van den Beukel, energiedeskundige van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies, wijst op omstandigheden buiten de olieprijs om die mede de benzineprijs bepalen.

"Bijvoorbeeld de capaciteit van raffinaderijen. Het is een markt van vraag en aanbod en die verschilt voor benzine, diesel en kerosine," zegt Van den Beukel. "Voor kerosine was de raffinagecapaciteit laag, mede daarom was de prijs van vliegtuigbrandstof de afgelopen tijd zo hoog."

Volgens Van den Beukel is het "echt onzeker dat de benzineprijs net als die van de olie daalt tot die van voor de oorlog".

Van Selms is het met hem eens. "Een adviesprijs voor benzine onder de 2,00 euro verwacht ik niet snel, maar er zijn misschien wel prijsvechters die eronder duiken. Lage prijzen van 1,60 gaan we echt niet meer meemaken."

Precair evenwicht

Ook Lucia van Geuns, energiedeskundige van het The Hague Centre for Strategic Studies, denkt dat de onzekerheid voorlopig aanhoudt. Zij verwacht dat er tijdelijk een overaanbod van olie zal ontstaan als de tankers uit de Straat van Hormuz gaan varen. "Hoe meer er vaart, hoe lager de prijs", legt Van Geuns uit. Daarnaast zijn er andere stromen uit andere landen op gang gekomen, waardoor de olieprijs verder kan zakken.

Toch is het de vraag wat er over een paar weken gebeurt. "Als de lege tankers weer teruggaan, is de vraag wat dan de situatie zal zijn", zegt Van Geuns. "Zijn de beschadigde installaties gerepareerd? Ook zal meewegen of Iran een vrijbrief voor export krijgt."

Ze verwacht dat China meer gaat inkopen en dat de VS minder zal exporteren. Dat kan de prijs weer doen stijgen. Na een prijsdaling ontstaat er mogelijk een nieuwe evenwicht, zegt Van Geuns. "Maar dat is een precair evenwicht. Er hoeft maar iets te gebeuren of het raakt verstoord, want alle reserves zijn uit het systeem."

Sneller stijgen dan dalen

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt in de gaten hoe hard de prijzen voor benzine en diesel stijgen of dalen. De toezichthouder beoordeelt of de pompprijzen zijn zoals je mag verwachten op basis van de wereldwijde olieprijs.

Uit de laatste update van 15 juni blijkt dat de prijs aan de pomp de stijgingen en dalingen van de prijs van olie op de wereldmarkt volgt met één of twee dagen vertraging. Nu de prijs voor een vat olie op de wereldmarkt opeens hard daalt, houdt de ACM extra in de gaten of de pompprijzen snel genoeg meedalen.

Twee jaar geleden deed de ACM een vergelijkbaar onderzoek. Toen bleek dat pomphouders hun prijzen sneller lieten stijgen dan dalen. Wel bleef dat verschil acceptabel, zei de ACM toen. Volgens de toezichthouder waren er toen geen aanwijzingen voor prijsafspraken of marktmachtmisbruik.

OM gaat in hoger beroep na vrijspraak in Berkelse vergismoord

9 hours 29 minutes ago

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in hoger beroep in de zaak die bekendstaat als de Berkelse vergismoord. De verdachte werd eerder deze maand door de rechtbank in Rotterdam wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken.

Het gaat om een zaak uit 2014, schrijft de regionale omroep Rijnmond. Ggz-directeur Rob Zweekhorst (44) liet op nieuwjaarsdag zijn honden uit in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs toen hij in zijn hoofd werd geschoten. Hij overleed ter plekke.

Al snel bleek uit onderzoek dat hij niet het eigenlijke doelwit van de moord was. Mogelijk had de dader hem verward met drugsbaas Dennis van den B., die in de buurt woonde.

Onbetrouwbaar en onbruikbaar bewijs

Het Openbaar Ministerie denkt dat de 59-jarige René F. uit Schiedam opdracht heeft gegeven voor de moord. F. heeft betrokkenheid bij de moord sinds zijn aanhouding in 2018 altijd ontkend.

De advocaat van F. is van mening dat zijn cliënt onschuldig is. "Het dossier bestaat louter uit verklaringen, allemaal van horen zeggen en uit de media. De verklaringen zijn onbetrouwbaar en onbruikbaar voor het bewijs. Mijn cliënt moet worden vrijgesproken", zei hij daar eerder over.

Het OM ziet de verklaringen wél als bewijs voor de moord op het slachtoffer en eiste 24 jaar gevangenisstraf voor het medeplegen van de moord. Ook het voorbereiden van de moord op het eigenlijke doelwit woog zwaar mee in de strafeis.

Bussen op elkaar gebotst bij Schiphol, chauffeur en twee passagiers gewond

10 hours 7 minutes ago

Op een parkeerplaats bij Schiphol zijn vanmorgen twee lijnbussen op elkaar gebotst. Een chauffeur van een van de bussen is naar het ziekenhuis gebracht, twee passagiers raakten lichtgewond. De bussen zijn enorm beschadigd.

Regionale omroep NH schrijft dat het ongeluk rond 10.15 uur plaatsvond aan de Koetsierstraat, nabij een parkeerterrein van Schiphol. Vanwege de ernst van de melding werden meerdere ambulances, een traumateam en de brandweer met spoed opgeroepen.

Een van de bussen was volgens een woordvoerder van de marechaussee leeg. In de andere bus zaten acht passagiers, van wie er twee lichte verwondingen opliepen. Zij hoefde niet naar het ziekenhuis maar konden ter plaatse worden behandeld.

Materieel van Groningse gasvelden gebruikt voor herstel energiesector Oekraïne

10 hours 14 minutes ago

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) gaat materiaal van voormalige gaslocaties leveren aan het Oekraïense staatsolie- en gasbedrijf Naftogaz. Dat heeft minister Sjoerdsma van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking bekendgemaakt op een wederopbouwconferentie in Polen.

Het gaat onder meer om gascompressoren en pompen van locaties als het Groningse gasveld. Eind vorig jaar diende Naftogaz een verzoek in bij Nederland voor materialen, waarop het ministerie van Buitenlandse Zaken in gesprek ging met NAM.

Ook wil Nederland de levering van gasturbines, generatoren en transformatoren aan Oekraïne versnellen. Het is onduidelijk op welke termijn dat gaat gebeuren en welke bedrijven dat gaan doen. Het doel van de steun is om de Oekraïense ingestorte energiesector te herstellen in aanloop naar komende winter. Rusland voert al jaren grote doelgerichte aanvallen uit op de energie-infrastructuur in het land.

Zelensky niet aanwezig

Verder gaat Nederland 1 miljoen euro vrijmaken voor het historische Petsjersk Lavra-klooster in Kyiv dat vorige week door Rusland is aangevallen. Dat doet Nederland op het verzoek van Oekraïne. President Zelensky is zelf niet op de conferentie in Polen, vanwege spanningen tussen Kyiv en Warschau over de naam van een militaire eenheid. Zelensky stuurde de Oekraïense premier Svyrydenko.

Sjoerdsma en de Oekraïense energieminister Shmymal zijn het op de conferentie in Polen eens geworden over een intentieverklaring voor meerdere jaren, onderdeel van die samenwerking is het leveren van materiaal. Ook gaat Nederland en Oekraïne sterker samenwerken op het gebied van energie, bijvoorbeeld door technologische kennis uit te wisselen. Sjoerdsma zal dit najaar naar Oekraïne afreizen samen met Nederlandse bedrijven.

'Laffe agressieaanvallen'

Nederland helpt Oekraïne al langer op het gebied van energie en trok dit jaar 26 miljoen uit voor de energievoorziening . In 2026 wil Nederland nog eens versneld 200 miljoen beschikbaar stellen voor het herstel van de energiesector in Oekraïne, maar die begrotingsbehandelingen lopen nog. Sinds de Russische invasie in 2022 heeft Nederland Oekraïne voor 554 miljoen euro heeft gesteund op het gebied van energie.

"Onze steun werkt en moeten we volhouden, om de druk op Rusland te verhogen en een einde te maken aan deze laffe agressieaanvallen", zegt Sjoerdsma. "Daarbij kijk ik ook naar andere landen: we hebben iedereen aan boord nodig."

Lening van 90 miljard

De jaarlijkse Ukraine Recovery Conference (URC) heeft als doel internationale steun voor wederopbouw, herstel en hervorming van Oekraïne te mobiliseren. Regeringsleiders en ministers van verschillende landen spreken tijdens de tweedaagse bijeenkomst over de voortgang van lopende initiatieven op het gebied van wederopbouw, herstel en hervormingen van Oekraïne. De conferentie is vandaag en morgen.

Oekraïne sluit naar verwachting tijdens deze tweedaagse conferentie meer dan 160 akkoorden met landen en bedrijven, samen goed voor meer dan 10 miljard euro. Verder heeft de EU vandaag het eerste deel van de lening van 90 miljard aan Oekraïne overgemaakt. Het gaat om een bedrag van 3,2 miljard.

Correspondent Christiaan Paauwe ging langs bij het klooster in Kyiv, dat flink is beschadigd:

Tegenstrijdige berichten over onderhandelingen tussen Israël en Libanon

10 hours 31 minutes ago

De onderhandelingen tussen Libanon en Israël, die sinds dinsdag in Washington D.C. plaatsvinden, verlopen stroef. Dat blijkt uit wat er uitlekt: Amerikaanse bronnen meldden dat Israël bereid zou zijn zich terug te trekken uit bepaalde delen van Zuid-Libanon, iets dat Israëlische en Libanese autoriteiten niet veel later ontkenden.

De aanwezigheid van Israël in dat gebied is het grote pijnpunt in de onderhandelingen over een staakt-het-vuren. Israël blijft vasthouden niet weg te willen zolang Hezbollah daar een bedreiging voor Israël vormt.

Hoofdpijndossier

Eerder werd al bekend dat er over proefzones wordt gesproken, waar het Israëlische leger zou vertrekken. Het Libanese leger zou er dan de controle krijgen, met steun van de Verenigde Staten.

Amerika zou onder andere het Libanese leger gaan trainen en een screening uitvoeren om te voorkomen dat Libanese militairen banden hebben met Hezbollah.

Hezbollah is tegen de onderhandelingen en zegt pas te willen meewerken met het Libanese leger als het Israëlische leger volledig is teruggetrokken uit Zuid-Libanon.

Iran

De VS heeft belang bij een staakt-het-vuren tussen Hezbollah en Israël in Libanon. Voor Iran is de Israëlische bezetting van Libanon een dealbreaker in de onderhandelingen over een langdurig bestand met de VS. Voor Iran moet Israël stoppen met Libanon aanvallen.

De gesprekken tussen Israël en Libanon zouden ook vandaag nog doorgaan.

Opnieuw verkeert een grote papierfabriek in Eerbeek in zwaar weer

11 hours 10 minutes ago

Papierfabriek Folding Boxboard Eerbeek heeft uitstel van betaling aangevraagd. Daarmee komt voor de derde keer in een paar jaar tijd een belangrijke speler in het Gelderse papierdorp Eerbeek in de problemen.

In mei werd papierfabriek Coldenhove in Eerbeek al failliet verklaard. En drie jaar geleden sloot na meer dan drie eeuwen een andere Eerbeekse papierfabriek: De Hoop, in handen van het Finse Stora Enso. Nu is dus ook de toekomst van Folding Boxboard onzeker, meldt Omroep Gelderland.

Het dorp Eerbeek staat bekend als papierdorp omdat er van oudsher veel papierfabrieken zijn gevestigd. Die ontwikkeling hangt samen met de ligging van het dorp: het schone stromende water afkomstig van de Veluwe bood vroeger de omstandigheden die nodig waren voor het maken van papier. Eerbeek groeide daardoor uit tot een belangrijk centrum van de papierindustrie.

Tot maandag doorwerken

Folding Boxboard valt onder vouwkartonproducent FOLBB. Het Duitse zusterbedrijf Baiersbronn Frischfaserkarton heeft al faillissement aangevraagd bij een rechtbank in Zuidwest-Duitsland. Bij de Eerbeekse fabriek waar ongeveer 220 mensen werken is op dit moment alleen sprake van uitstel van betaling.

Oud-medewerkers bevestigen aan Omroep Gelderland dat er in ieder geval nog tot en met maandag wordt gewerkt. Wat daarna gebeurt, is volgens hen onduidelijk. Werknemers werden gistermiddag geïnformeerd over de situatie.

De directie van de fabriek wil tegenover Omroep Gelderland niet inhoudelijk reageren op vragen over de financiële problemen. De directeur verwijst voor verdere informatie door naar de curator, dat is een advocaat die over het faillissement gaat.

Verslechterde concurrentiepositie

Volgens vakbond CNV kampen meerdere papier- en kartonfabrieken al langer met hoge energiekosten en een verslechterde concurrentiepositie ten opzichte van het buitenland. Ook internationale handelsmaatregelen, zoals Amerikaanse importheffingen, hebben de sector geraakt.

In mei stelde Albert Jan Swart, sector-econoom bij ABN Amro nog dat de papiermarkt een moeilijke markt is. "Maar het product is nog altijd heel relevant. Behalve voor drukwerk wordt het ook gebruikt voor verpakkingen, het is goed te recyclen. Het zou mooi zijn als dat soort bedrijvigheid blijft behouden," aldus Swart.

Herstructurering of doorstart

Curatoren onderzoeken voor de twee fabrieken van FOLBB naar mogelijkheden voor een herstructurering of een doorstart. Bij dat laatste gaat een bedrijf door met enkel de winstgevende delen van het bedrijf.

Ondertussen wordt voor de in mei failliet verklaarde papierfabriek Coldenhove ook naar een doorstart gezocht. Curator Bavo König laat aan Omroep Gelderland weten dat er hiervoor momenteel twee serieuze kandidaten in beeld zijn.

Volgens de curator gaat het in beide gevallen om partijen die op de locatie in Eerbeek papier willen blijven produceren. Of een eventuele doorstart ook betekent dat voormalig personeel kan terugkeren, is nog onduidelijk.

Juichvertraging? Zo voorkom je dat je buren de WK-doelpunten eerder zien

11 hours 28 minutes ago

De buren die keihard beginnen te juichen nog voordat op jouw tv überhaupt de aanval is ingezet. Of andersom: de buren die pas beginnen te roepen als bij jou de bal alweer bijna op de stip ligt.

Nu mensen vaker via internetstreams kijken, wordt die "juichvertraging" bij sportwedstrijden steeds merkbaarder. Aanbieders doen hun best om de verschillen te verkleinen.

De tijdsverschillen ontstaan door de uiteenlopende manieren waarop een signaal bij een kijker kan terechtkomen. Simpel gezegd: wie op traditionele wijze tv kijkt, is wat de vertraging betreft het beste af.

Snelweg

Verschillen tussen traditionele tv van KPN en Ziggo zijn er wel, maar die zijn minimaal. "Voorheen was Ziggo sneller, maar nu loopt KPN een paar seconden voor", zegt Jarco Kriek, mediajournalist bij Totaal TV.

Die verschillen zijn nog relatief klein omdat de manier waarop het traditionele tv-signaal wordt verspreid, in grote lijnen hetzelfde is: het is een videosignaal dat in één keer naar alle klanten gaat. Als je verbinding een snelweg is, dan krijgt het "ouderwetse" tv-signaal er een speciale rijstrook die alleen dat verkeer mag gebruiken.

KPN en Ziggo doen daarbij hun best om er nog wat seconden vanaf te schaven. Naast de verbinding maakt ook de gebruikte apparatuur uit. "De nieuwste tv-ontvanger van KPN is weer een paar seconden sneller dan de vorige", zegt Kriek. "Het is een beetje een prestigeproject. Bij providers drinken ze champagne als je een paar seconden sneller bent dan de concurrent."

Chaotisch, onvoorspelbaar internet

De grootste vertraging ontstaat bij kijken via een internetstream, zoals de mobiele apps van de provider, NLZiet of de NOS-app. De speciale rijstrook die Ziggo en KPN voor hun eigen tv-signaal reserveren, is er niet voor reguliere internetstreams.

Als je video kijkt via een livestream of via een streamingapp, moeten alle duizenden internetpakketjes waaruit een videostream bestaat zelfstandig hun weg zien te vinden. Dat moet over het chaotische, onvoorspelbare internet, tussen allerlei ander verkeer.

Via welke route die pakketjes bij de ontvanger aankomen, is niet zeker. Welke pakketjes als eerst aankomen, en welke als laatst, is dus niet te voorspellen - als ze überhaupt al aankomen. Ze raken namelijk ook nog regelmatig zoek, waarna de pakketjes opnieuw moeten worden verzonden.

40 seconden buffertijd

Om die onzekerheid te corrigeren, bouwen streamingapps een soort reservetijd in: buffertijd. Als je een film of serie streamt, merk je dat alleen bij het starten van een stream. Pas tijdens een livestream wordt die reservetijd opeens relevant.

Die buffertijd kan flink oplopen. "Ik mat deze week bij NLZiet een vertraging van 40 seconden ten opzichte van livetelevisie", zegt Kriek. De KPN- en Ziggo-apps, die in tegenstelling tot de traditionele televisiekastjes ook over het reguliere internet gaan, deden het iets beter met 20 tot 25 seconden. Maar ook dat is nog steeds een merkbare vertraging.

Verkorten

NLZiet probeert die tijd wel te verkorten, net als veel andere streamers binnen en buiten Nederland. "We wilden het eigenlijk nog niet aan de grote klok hangen, want het zit nog in de testfase", benadrukt NLZiet-directeur Niels Baas. "Maar op nieuwere apparaten kun je in onze WK-omgeving kiezen voor een stream met minder vertraging."

Bij een test van de NOS-redactie dinsdagavond, tijdens de WK-wedstrijd tussen Portugal en Oezbekistan, liep de speciale stream zo'n 10 seconden achter op het Ziggo-signaal. Dat is een stuk minder dan de eerder gemeten 40 seconden.

Die kleinere buffertijd betekent wel sneller een haperend beeld bij een matige verbinding, waarschuwt NLZiet.

De NPO is ook bezig met een kortere buffertijd, maar kwam niet meer op tijd voor dit WK. Eind dit jaar zou dat moeten werken, op tijd voor een volgend EK, laat een woordvoerder weten.

Uit de ether

Wie 10 seconden vertraging te veel vindt maar geen geld wil uitgeven aan een traditioneel tv-abonnement, kan het signaal gratis uit de lucht plukken. Internationale tv-zenders zenden het WK gratis uit op de satelliet. Binnen Nederland zijn ook de zenders van de NPO nog altijd gratis te ontvangen via de ether. Dat signaal loopt maar een paar seconden achter.

Wie echt op geen enkele manier met juichvertraging te maken wil krijgen, moet zich wenden tot analoge technologie. Omzetten naar digitale signalen kost namelijk tijd. En hoewel televisiesignalen inmiddels overal digitaal zijn, is er nog wel die aloude analoge rots in de branding: de FM-radio. Daarmee juich je gegarandeerd eerder dan je tv-kijkende buren.

Vijf mensen in isolatie na contact Franse arts met ebola

12 hours 45 minutes ago

Vijf mensen die in hetzelfde vliegtuig zaten als de Franse arts bij wie gisteren ebola is vastgesteld, zitten uit voorzorg in isolatie. Dat meldt de Franse minister van Gezondheid. De arts met ebola kwam net terug van een missie in de Democratische Republiek Congo (DRC), waar een grote uitbraak van de besmettelijke ziekte is.

De personen moeten 21 dagen in isolatie blijven. Hun nationaliteit is niet bekendgemaakt. Ze zaten in de buurt van de arts op een Air France-vliegtuig uit de Congolese hoofdstad Kinshasa dat dinsdag landde op het vliegveld Paris-Charles de Gaulle.

De Franse arts werkte in het oosten van Congo voor hulporganisatie Alima, dat noodhulp biedt bij grootschalige gezondheidscrises. De ngo laat weten te onderzoeken hoe de arts besmet is geraakt, omdat hulpverleners volgens het protocol na contact met besmette personen doorgaans drie weken in quarantaine moeten.

Tijdens de vlucht begon de Franse arts hoofdpijn te krijgen die erger werd, waarop hij de autoriteiten inschakelde. Hij is opgenomen in het ziekenhuis en zijn toestand is stabiel.

De Nederlandse arts Noor Rijnberg vertrok eerder als medisch teamleider naar Goma in Congo:

De directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Ghebreyesus, zei gisteren in een persconferentie dat er geen reden is voor paniek. In de afgelopen vijftig jaar zijn er minder dan dertig ebola-besmettingen buiten het Afrikaanse continent vastgesteld. Het risico voor andere Europese landen wordt als laag ingeschat.

Achter de feiten aanlopen

Het aantal vastgestelde ebola-gevallen in DRC is inmiddels gestegen naar 1118 en het virus heeft aan zeker 267 mensen het leven gekost. De werkelijke cijfers liggen waarschijnlijk nog hoger. Meer dan de helft van de mensen die de ziekte krijgen, gaat eraan dood. Volgens de WHO waren er niet eerder zoveel besmettingen in de eerste maand van een ebola-uitbraak.

De uitbraak werd relatief laat ontdekt, waardoor autoriteiten achter de feiten aanlopen en het einde van de uitbraak voorlopig nog niet in zicht is. De ebola-uitbrak begon ruim een maand geleden in een afgelegen gebied in het oosten van het land. Het gaat om ebola-variant met naam Bundibugyo, naar het stadje in Uganda waar het virus bijna twintig jaar geleden voor het eerst werd ontdekt.

Ghebreyesus benadrukte gisteren dat hulpverleners ter plaatse onder risicovolle omstandigheden werken, waarbij zij soms worden bedreigd. Er is veel wantrouwen onder Congolezen over het virus en afgelopen maand zijn ook ziekenhuizen bestormd waar ebolapatiënten verbleven. Infectiologen in het crisisgebied zijn hard bezig met een vaccin voor de zeldzame variant, maar het kan nog maanden duren voordat dat klaar is.

Wat is ebola?

Ebola is een besmettelijk virus dat het immuunsysteem aantast. Volgens de WHO kunnen drie virussen grote ebola-uitbraken veroorzaken: het Ebola-virus, het Sudan-virus en het Bundibugyo-virus. Het gemiddelde sterftepercentage ligt rond de 50 procent. Snelle, intensieve zorg kan de overlevingskansen vergroten.

Alleen voor het Ebola-virus bestaan goedgekeurde vaccins en behandelingen; voor de dodelijke Bundibugyo-variant nog niet.

Mensen raken besmet door contact met lichaamsvloeistoffen en bloed van een besmet persoon. Het virus blijft, ook nadat iemand is overleden, nog dagenlang actief in het lichaam. Lichaamsvloeistoffen zijn dan nog steeds extreem besmettelijk. Daarom worden de lichamen van overleden ebola-patiënten niet vrijgegeven.

Reddingsteams zoeken in puin Venezuela, internationale hulp komt op gang

13 hours 23 minutes ago

In Venezuela komt een massale reddingsoperatie op gang na de zware aardbevingen van vannacht. Tientallen gebouwen zijn ingestort en op beelden is te zien hoe reddingswerkers onder het puin op zoek zijn naar mensen.

Het officiële dodental staat momenteel op 164, maar de verwachting is dat dat verder zal oplopen. Meer dan 970 mensen raakten gewond. Op X en via een onofficiële website meldden mensen vermisten. Volgens de website is het aantal vermisten waar nog geen contact mee is gelegd inmiddels opgelopen naar meer dan 10.000 mensen.

De Amerikaanse geologische dienst USGS schatte op basis van wiskundige modellen dat het aantal dodelijke slachtoffers kan uitkomen tussen de 10.000 tot 100.000. Daarbij wordt gekeken naar de kracht van de beving, ondergrond en de bevolking en bebouwing in het getroffen gebied.

De aardbevingen behoren met een kracht van 7,2 en 7,5, volgens persbureau AP tot de zwaarste bevingen in het land in een eeuw tijd.

In de video hieronder kan je zien hoe de kracht van grote aardbevingen wordt bepaald:

Hulpverleners van het Rode Kruis zijn al op locatie voor het ondersteunen van evacuaties en zoekacties. Een woordvoerder vertelt dat er nog veel onduidelijk is. De teams proberen nu "zicht te krijgen op welke hulpverlening er op welke schaal nodig is, en waar".

"De komende 48 uur zijn cruciaal voor de mensen die door de aardbevingen zijn getroffen", zegt Jojanneke Spoor, hoofd humanitaire hulp van CARE Nederland, een hulporganisatie die samenwerkt met lokale partners in Venezuela.

"In deze eerste uren gaat het om het redden van levens. Mensen liggen mogelijk nog onder het puin, gewonden hebben dringend medische zorg nodig en duizenden gezinnen kunnen van het ene op het andere moment zonder onderdak, voedsel of schoon water zitten."

Hieronder zie je beelden van de aardbeving:

De Venezolaanse regering heeft ook internationale hulp geaccepteerd en verwacht de komst van buitenlandse reddingsteams om de zoekacties te ondersteunen.

Zo laat onder meer de Amerikaanse buitenlandminister Marco Rubio op X weten dat er "onmiddellijk" zoekteams, medische hulpverlening en humanitaire hulp naar Venezuela worden gestuurd. Ook El Salvador stuurt driehonderd reddingswerkers en ambulancemedewerkers en hulpgoederen, schrijft president Nayib Bukele op X.

Het Nederlandse Urban Search and Rescue Team, dat in actie komt bij zware rampen in binnen- en buitenland om mensen onder het puin vandaan te halen, zegt nog geen verzoek te hebben gehad om naar Venezuela af te reizen. "We monitoren het wel, maar het ligt bij de [Nederlandse] regering om ons die kant op te sturen."

Geen aanwijzing Nederlandse slachtoffers

Op dit moment zijn er geen aanwijzingen dat er Nederlandse slachtoffers gevallen zijn, zegt een woordvoerder van Buitenlandse Zaken. "We staan klaar om indien nodig consulaire bijstand te verlenen."

De Nederlandse ambassade in hoofdstad Caracas raadt Nederlanders aan een veilige plek te zoeken en uit de buurt te blijven van beschadigde gebouwen. "Zoek buiten open ruimte op", is het devies. Ook wordt aangeraden familie en vrienden op de hoogte te houden en gas en elektriciteit af te sluiten.

Op het kaartje hieronder kan je zien waar de aardbevingen plaatsvonden:

Trump bekvecht met weerbarstige partijgenoten in Senaat en krijgt zijn zin

14 hours 26 minutes ago

Een lunch van president Trump met Republikeinse partijgenoten is gisteren uitgelopen op een schreeuwpartij over de oorlog in Iran. Zowel de president als kritisch Senator Cassidy verhief daarbij zijn stem, zeggen ingewijden.

De Senaat bood deze week voor het eerst voorzichtig tegengas in een stemming over de Iran-oorlog. Het hogerhuis herinnerde de president er officieel aan dat toestemming van het Congres nodig is om oorlog te voeren: de president kan ten strijde trekken als hij oordeelt dat er een acuut gevaar is, maar het Congres moet daar binnen zestig dagen wel mee instemmen.

Resoluties waarin Trump aan die grondwettelijke verplichting werd herinnerd haalden het eerder niet, omdat de Republikeinen in beide huizen van het Congres in de meerderheid zijn. Deze week lukte het echter wel, doordat er niet alleen vier kritische Republikeinen meestemden met de Democraten, maar ook twee andere partijgenoten afwezig waren.

Onderhandelingen gefrustreerd

Hoewel de resolutie vooral een symbolische daad was en het Congres Trump er verder geen strobreed mee in de weg legt, reageerde Trump verbolgen op de terechtwijzing. Hij noemde zijn partijgenoten losers die hun oren lieten hangen naar de "Dumocrats". Interne kritiek speelt Iran alleen maar in de kaart tijdens de gevoelige onderhandelingen, redeneerde hij. "Deze Senatoren maken mijn werk moeilijker."

Tijdens de partijlunch op Capitol Hill, die eigenlijk in het teken van binnenlandse wetgeving had moeten staan, riep Trump zijn kritische partijgenoten op het matje. "Hij vroeg: 'Waarom zou iemand voor deze resolutie willen stemmen?'", vertelde Cassidy na afloop. "Toen vroeg ik: 'Bedoelt u dat retorisch of wilt u echt het antwoord weten?'"

Cassidy antwoordde dat Trump niet transparant genoeg was geweest naar het Congres en het Amerikaanse volk. Dat een oorlog die vier weken moest duren zich al vier maanden voortsleept en dat geen van de originele eisen is binnengehaald in de moeizame onderhandelingen met de Iraniërs.

'Hart gelucht'

"Hij vond mijn opmerkingen maar niks, verhief zijn stem", verwoordt Cassidy wat daarna gebeurde. "Ik reageerde op dezelfde toon en volume en zo ging het over en weer." Op een gegeven moment zou Trump hebben ingewreven dat Cassidy eerder dit jaar de Republikeinse voorverkiezing verloor en daarom binnenkort uit de Senaat vertrekt. Het was volgens Cassidy duidelijk vernederend bedoeld.

Collega-Senator Cruz noemde het achteraf een "levendige" discussie. "De president heeft zijn hart gelucht", typeerde partijgenoot Tommy Tuberville het.

De ruzie was volgens een bron van Fox News "een zeven op een schaal van tien". De aanwezige vergeleek het met een schoolpleinruzie: "Het waren net twee jongetjes die ruziën over een overtreding op het sportveld."

Trump zelf sprak van een "absolute prachtontmoeting" na afloop. "We zijn gek op iedereen die er was. Een paar niet, maar dat is ook goed. Je weet wel wie."

Ondertussen deed het Witte Huis er alles aan om de neuzen van de dissidenten weer dezelfde kant op te krijgen. Overhaast werd Cassidy uitgenodigd voor een uitleg door Iran-onderhandelaars vicepresident Vance en speciaal gezant Witkoff.

Cassidy stemde daarop later in de middag niet opnieuw tegen de oorlog bij een nieuwe resolutie. Hij bedankte daarentegen het Witte Huis voor de uitleg, "die veel van mijn bezwaren heeft weggenomen".

Ook de kritische Senator Rand Paul haalde voorlopig bakzeil: "De president vroeg me rekening te houden met zijn onderhandelingspositie en dat doe ik." Hij wees er bovendien op dat er inmiddels een eind is gekomen aan de strijd. In de nieuwe stemming stemde hij daarom niet voor of tegen maar 'aanwezig'.

Miljarden extra

Daarmee lijkt de storm in een glas water voorlopig te zijn gaan liggen. Volgende horde voor Trump in het Congres zal de rekening zijn die hij wil presenteren voor de Iran-oorlog: gisteren vroeg hij officieel 88 miljard dollar extra vrij te maken voor bijzondere uitgaven.

Daaronder valt naast 1,4 miljard voor ebolabestrijding en 11 miljard aan landbouwsubsidies, ook 21 miljard aan munitie, 17 miljard voor oorlogsvoering bij Iran en 12 miljard voor staatsgeheime operaties daar.

Het is nog niet bekend wanneer het Congres over deze miljarden zal stemmen, of hoe de stemverhoudingen onder de Republikeinen dan zullen uitpakken.

A More Convenient iButton Reader

15 hours 58 minutes ago
iButtons are microchips housed in small, round, metal containers, and are similar to coin cell batteries in appearance. Among other things, they’re used for logging data in industrial contexts, particularly …read more
Zoe Skyforest

Roep om meer aandacht voor rouw in de klas: 'Veel scholen worstelen ermee'

15 hours 58 minutes ago

Scholen zouden structureel aandacht moeten besteden aan rouw, niet alleen als zich sterfgevallen voordoen. Daarvoor pleiten psychologen, pedagogen, rouwonderzoekers en andere experts. Praten over verlies kan voorkomen dat kinderen na het verlies van een dierbare te lang blijven hangen in het verdriet en problemen krijgen.

Meer dan driekwart van de kinderen onder de 16 jaar heeft een dierbare verloren, bleek in eerder onderzoek. Het gaat dan bijvoorbeeld om iemand uit het eigen gezin, een opa of oma of een goede vriend.

Kinderen komen ook regelmatig met het onderwerp in aanraking door gebeurtenissen in het nieuws, zoals het dodelijke verkeersongeluk op een schoolkamp in Zeeland. Of door het overlijden van een bekend persoon, zoals presentatrice Dieuwertje Blok of de jonge influencer Jade Kops.

Niet verplicht

Rouw wordt niet expliciet genoemd in de kerndoelen van het basisonderwijs, de eisen voor het les- en toetsmateriaal. Op de meeste basisscholen wordt er geen les over gegeven, blijkt uit een rondgang van het NOS Jeugdjournaal. Ook op de pabo is rouw geen verplicht onderdeel. Daardoor krijgen niet alle leraren-in-wording les over hoe ze kinderen kunnen helpen.

Ondertussen komt de dood wel regelmatig de klas in. Bijvoorbeeld bij het overlijden van een leerkracht, leerling of een betrokken ouder. De meeste scholen hebben dan een rouwprotocol, maar volgens deskundigen zijn deze soms verouderd en wordt niet gekeken wat kinderen op dat moment nodig hebben.

Hoe basisscholen verder met het thema omgaan is zeer afhankelijk van de directie en de leerkrachten. Sommigen vinden het iets wat kinderen thuis moeten bespreken of willen kinderen er als het ware tegen beschermen.

Eenzame worsteling

En dat terwijl een op de tien kinderen vastloopt in het rouwproces. Zo kwam het 12-jarige broertje van Maaike Kok (21) vier jaar geleden om bij een verkeersongeluk. Kok praatte daar veel over met haar ouders, maar door anderen voelde ze zich soms buitengesloten.

"Veel volwassenen vroegen mij niet hoe het ging", zegt Kok. "Ik denk dat ze bang waren om mij nog verdrietiger te maken, maar daardoor kreeg ik het gevoel dat ik niet verdrietig mocht zijn." Daardoor liep ze vast en heeft het maanden geduurd voordat ze zich echt realiseerde dat haar broertje er niet meer was.

Tijdige hulp na een verlies had dat mogelijk kunnen voorkomen. "Voor een kind kan het enorm eenzaam zijn om te worstelen met verdriet", zegt bijzonder hoogleraar rouw na traumatisch verlies Lonneke Lenferink. "Als er op school vaker over wordt gepraat, voelt een kind zich ook meer gehoord en gezien."

Op en neer

Rouw bij kinderen kan ook enorm op en neer gaan. "Het ene moment zijn ze fijn aan het spelen en het andere moment zijn ze intens verdrietig of boos", zegt Lenferink. Daardoor is het lastig om kinderrouw te herkennen en kan het onterecht lijken alsof kinderen over een verlies heen zijn.

School is volgens orthopedagoog Mariken Spuij een van de plekken waar kinderen over hun emoties kunnen leren, bijvoorbeeld aan de hand van een lied of gedicht. "Grijp ook dagen uit culturen of geloven aan, zoals de Dag van de Doden in Mexico of Allerzielen uit het christendom. "Het hoeft geen zwaar gesprek te zijn", zegt ook Lenferink.

Het NOS Jeugdjournaal sprak verschillende leerkrachten die van school opdracht hadden gekregen om niet over rouw en verlies te praten, ook niet na een sterfgeval op school. Soms vanwege hun eigen ongemak om over de dood te praten, maar ook uit angst voor reacties van ouders, zegt rouwpedagoog Richard Hattink. Hij begeleidt kinderen en scholen na een verlies.

"Ik ben op een school geweest waar vlak voor de zomervakantie twee leerlingen waren overleden. Daar is toen niets mee gedaan", zegt Hattink. "Na de zomervakantie is toch hulp ingeschakeld omdat kinderen het moeilijk vonden dat twee leerlingen er ineens niet meer waren."

"Ik zie heel veel scholen daarmee worstelen", zegt Hattink. "Als ze al met dit thema bezig zijn voordat er iets aan de hand is, is het voor kinderen makkelijker om ermee om te gaan."

Reactie kabinet

Op sommige scholen wordt dat al gedaan. Zo zijn er scholen met een jaarlijks kringgesprek waarin kinderen kunnen vertellen wie ze missen en waarom.

Hoewel dat soort lessen niet tot de kerndoelen behoren, zijn scholen volgens staatssecretaris Tielen van Onderwijs wel verplicht om ruimte te bieden aan emoties. "Dat is opgenomen in een wet over veiligheid op school. Verlies en verdriet zijn dingen die alle kinderen een keertje overkomen. Het is belangrijk dat een kind dan op school leert hoe het daarmee kan omgaan."

Tielen is kritisch op scholen die geen aandacht hebben voor rouw. Volgens haar zou er op alle scholen iedere dag ruimte moeten zijn om te praten over emoties.

KNMI verwacht recordwarme nacht: 'Je lichaam kan niet goed herstellen'

16 hours 19 minutes ago

Je zult het zwetend in bed vast gemerkt hebben: niet alleen de dagen zijn heet, ook de nachten. Mogelijk wordt aankomende nacht zelfs de warmste die ooit is gemeten.

Het KNMI verwacht dat het kwik in het Limburgse Beek niet onder de 25 graden Celsius zakt. Nu staat het record nog op 24,4 graden, gemeten in Deelen in Gelderland op 27 juli 2018.

De combinatie van aanhoudende hitte overdag met nachten die beperkt afkoelen is extra zwaar, zeggen experts. Mensen raken vermoeid en kunnen zich ook overdag minder goed weren tegen de hitte.

Sinds het KNMI in 1901 begon te meten, zijn mensen steeds meer broeikasgassen gaan uitstoten door olie, steenkool en gas te verbranden. Vooral hierdoor stijgen wereldwijd de gemiddelde temperaturen. In Nederland tot dusver zo'n 2 graden.

Dit verandert ook de zomer. Er zijn volgens het KNMI nauwelijks nog koele zomerdagen en juist meer dagen waarop de temperatuur niet onder de 20 graden zakt. Toch blijven die zeldzaam: de vorige eeuw gebeurde dit in De Bilt twee keer. In de huidige eeuw waren er tot dusver acht van deze dagen.

In de praktijk is het in steden zelfs nog een stuk warmer doordat stenen gebouwen zoveel warmte vasthouden. Mensen krijgen daar hun huizen ook niet meer koel.

Warme nachten leiden ertoe dat mensen minder en slechter slapen. "Vanaf het moment dat de temperatuur boven de 18 graden komt, kun je dat al ervaren", zegt Boris Kingma, thermofysioloog bij TNO en de Universiteit van Kopenhagen. Ook de luchtvochtigheid bepaalt hoeveel last we hebben van de hitte.

Aanvankelijk kunnen mensen zich nog aanpassen door bijvoorbeeld met minder dekens te slapen, maar als de temperaturen verder stijgen werkt dat op een gegeven moment niet meer.

"Als je minder goed slaapt, zorgt dat ervoor dat je de volgende dag minder goed in staat bent om met de hitte om te gaan", zegt Kingma. En de slechte nachtrust leidt ook tot vermoeidheid. "Je gaat makkelijker fouten maken of hebt een korter lontje. Vaak kun je daardoor je werk minder goed doen."

Tien hartslagen extra

De combinatie van slechte nachten met warme dagen is extra belastend. Voor het lichaam is het omgaan met hitte al een extra inspanning. "Je hartslag is makkelijk tien slagen hoger en dat kan meer worden", zegt Kingma.

Daar moet je lichaam van bijkomen, en daar krijgt het niet altijd de kans voor. "Slaap is een van de belangrijkste rustmomenten. Met hitte verstoor je dat, zodat je lichaam niet goed kan herstellen."

Dit geldt in bijzonder voor kwetsbare groepen. Dus mensen met hart- en vaatziekten, ouderen, zwangere vrouwen en mensen met diabetes. Voor hen is het extra belangrijk om zich te kunnen herstellen, met een goede nachtrust, of momenten waarbij mensen de kans krijgen koel te worden, bijvoorbeeld in een kamer met airconditioning.

"Voor kwetsbare mensen die door de hitte gezondheidsproblemen krijgen is een airco niet onderhandelbaar", zegt Hannah Pallubinsky, onderzoeker van de Maastricht Universiteit.

Jezelf iets uitdagen

Gezonde mensen adviseert ze om zichzelf "iets meer uit te dagen". Dus niet de hele dag in de airco maar ook af en toe de warmte in. En de airco ook niet veel kouder zetten dan buiten. "Anders kan het lichaam ook niet wennen aan de warmte, het krijgt geen training", zegt Pallubinsky. "En airco's zijn ook energievreters."

Onderzoek laat zien dat mensen zich na enige tijd aanpassen aan de hoge temperaturen. Maar of dat ook geldt voor het slapen is nooit goed wetenschappelijk onderzocht, zegt Pallubinsky. Ze wil dat de komende jaren gaan doen.

Zelf verwacht ze dat mensen uiteindelijk wennen. "In mediterrane landen heersen 's nachts temperaturen rond de 27 graden, of denk aan India. Daar raken mensen ook aan gewend, ze slapen ook."

Wekdienst 25/6: Snikhete dag • Kamerdebat over toekomst Moerdijk

16 hours 27 minutes ago

Goedemorgen! Opnieuw gelden allerlei maatregelen vanwege de hitte. Er is een Kamerdebat over de toekomst van Moerdijk en Oranje speelt komende nacht zijn laatste WK-poulewedstrijd tegen Tunesië.

Eerst het weer: het wordt een snikhete dag. Bij een matige noordoostelijke wind wordt het 29 graden in het noorden tot 36 graden in het zuiden.

Ga je vandaag op pad? Hier vind je het overzicht van de files en wegwerkzaamheden en hier alles over de situatie op het spoor.

Wat kun je vandaag verwachten? Wat heb je gemist?

In Venezuela zijn kort achter elkaar twee aardbevingen geweest. In de hoofdstad Caracas zijn meerdere gebouwen ingestort. De Amerikaanse geologische dienst USGS zegt te vrezen voor veel slachtoffers. Interim-president Rodríguez heeft de noodtoestand uitgeroepen.

Het epicentrum van de eerste beving bevond zich in zee, 53 kilometer ten westen van Puerto Cabello in Venezuela. Die had een kracht van 7,2. Een minuut later was er even verderop al een volgende beving met een kracht van 7,5. Volgens persbureau AP behoren ze tot de zwaarste bevingen in het land in een eeuw tijd.

De Amerikaanse geologische dienst USGS zegt dat het waarschijnlijk is dat er zeker duizend doden zijn, en een dodental tot 10.000 wordt niet uigesloten.. "De ramp zal zich waarschijnlijk over een groot gebied verspreiden."

Ander nieuws uit de nacht En dan nog even dit:

Met deze enorm warme dagen is het ook topdrukte bij de ANWB. Auto's hebben vaker te maken met pech en gestrande reizigers moeten snel worden geholpen. De NOS ging een dagje op pad om te zien hoe het er op zo'n dag aan toe gaat.

Fijne dag!

NAVO-chef Rutte probeert op bezoek bij Trump plooien glad te strijken

17 hours 12 minutes ago

NAVO-chef Mark Rutte heeft bij een bezoek aan het Witte Huis geprobeerd de relatie met de Amerikaanse president Trump weer een beetje vlot te trekken. Rutte zei begrip te hebben voor de "irritaties" van Trump, maar benadrukte dat NAVO-landen hem wel degelijk hebben gesteund in zijn oorlog tegen Iran.

Rutte gebruikte zelfs een presentatie om Trump te loven voor zijn aanpak bij de NAVO:

Trump is al lange tijd kritisch op de NAVO en dat is verergerd sinds hij de oorlog met Iran begon. Zo gaf Spanje geen toestemming aan het Amerikaanse leger om Spaanse bases te gebruiken om Iran aan te vallen.

Ook defensieminister Hegseth uitte vorige week kritiek. Hij dreigde opnieuw dat de VS minder zal bijdragen aan de Europese veiligheid. Volgens Hegseth zijn er bondgenoten die "te veel praten en te weinig progressie maken". Eerder kondigde Amerika al aan in Europa gestationeerde troepen terug te halen.

"Ik ken uw irritaties", zei Rutte tegen Trump. "Maar kijk naar de getallen: vier- tot vijfduizend Amerikaanse toestellen zijn opgestegen vanaf Europese bases." Zo werd de luchthaven van de Roemeense hoofdstad Boekarest tijdelijk gesloten om Amerikaanse toestellen de ruimte te geven. Volgens Rutte zijn Europese bondgenoten er "in algemene zin" voor Trump geweest.

NAVO-top op komst

Trump leek niet volledig overtuigd van Ruttes woorden, al was hij wel positief over zijn leiderschap. "Je hebt goed werk verricht. Als iemand anders er had gezeten, hadden we elkaar vandaag niet gesproken, want we zijn in de steek gelaten", zei Trump.

Rutte liet na de ontmoeting opnieuw weten dat Trump volgens hem "toegewijd" is aan de NAVO. In juli staat er in de Turkse hoofdstad Ankara een nieuwe top van het bondgenootschap op het programma.